Vyučující
|
-
Kudláček Michal, Mgr. Ph.D.
-
Maráček Marek, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1.Úvod do fitness a wellness historie, základní koncept a jeho složky, paradigma wellness 2.Charakter pohybové aktivity a její zdravotní přínos 3.Doporučení pro PA 4.Individuální diagnostika klienta 5.Příprava tréninkového / cvičebního programu 6.Klasické posilování vs. Funkční trénink 7.Kardiorespirační trénink, tréninkové zóny 8.PA v nemoci kontraindikace vs. vhodné dávkování s ohledem na FITT parametry 9.Pohybová analýza, funkce svalů a jednotlivých svalových skupin 10.Výživové doplňky 11.Monitorovací indikátory, tréninkový deník; webové aplikace pro tréninkový management Alternativní pojetí fitness (východní vs. západní filosofie)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Účast na výuce je vyžadována z 100%. Výuka se skládá z: 1) skupinové výuky 2) praktického cvičení 3) projektu a prezentace vybraného tématu 4) dalších doplňkových úkolů a cvičení Cílem zkoušky je kromě ověření základní orientace studentů v oblasti fitness prověření schopnosti praktické aplikace teoretických znalostí v praktické rovině práce s klientem. Dále pak musí student prokázat adekvátní úroveň přehledu v biomedicínsky orientovaných oblastech, a tyto poznatky směřovat k sestavení uceleného pohybového programu/intervence. Student musí ovládat základní koncepty sportovního tréninku (principy, tréninkové metody, periodizaci), kontraindikace pohybové aktivity v závislosti na konkrétním druhu zdravotního omezení/onemocnění a dokáže realizovat vstupní diagnostiku klienta, určit somatotyp a vést a motivovat klienta.
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu je znalost funkční anatomie a pohybového aparátu, jakožto i základní znalosti z oboru fyziologie. Dalšími aspekty, ze kterých mohou studenti těžit, jsou znalosti teorie sportovního tréninku, preskripce PA, zdravý životní styl.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Cíl předmětu naučit studenta tvorbě pohybového programu či intervence, ve snaze přispět k optimalizaci pohybového režimu jedince. Dále pak ve vazbě na trs biomedicínsky zaměřených předmětů syntetizovat poznatky z těchto oblastí v ucelený celek a to i s přihlédnutím k různým druhům onemocnění (včetně jejich kontraindikací).
|
Doporučená literatura
|
|