Předmět: Fitness - fyziologie zátěže

» Seznam fakult » FTK » KRL
Název předmětu Fitness - fyziologie zátěže
Kód předmětu KRL/KFIFZ
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pokorný David, Bc.
  • Kudláček Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata jednotlivých lekcí (navazují na témata předmětu Fitness 1): 1. Úvod do problematiky fitness & wellness 2. Charakter PA a jeho zdravotní benefity 3. Doporučení pro PA 4. Koncepce fitness 5. Rozvoj jednotlivých složek fitness 6. Individuální diagnostika klienta 7. Příprava tréninkového/cvičebního plánu 8. Odlišnosti v přístupu - sportovci x veřejnost 9. Výživové doplňky (pozitiva x negativa) 10. Kardiovaskulární fitness/trénink 11. Monitorovací indikátory 12. Webové systémy na podporu aktivního životního stylu 13. Ukázkové tréninkové programy

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Za přispění analyticko-syntetického přístupu obsáhnout objemnou šíři problematiky fitness. Počínaje rozdílným charakterem jednotlivých pohybových aktivit a jejich benefitů pro zdraví člověka, přes doporučení pro pohybovou aktivitu, globální koncepci fitness až po rozvoj jednotlivých složek fitness, zásady cvičení, zásobník cviků, diagnostiku klienta, přípravu tréninkového plánu a monitorovací indikátory výkonnosti.
Absolvent tohoto předmětu by měl být schopen: * Porozumět specifickým potřebám a požadavkům klientů a dokázat pro ně sestavit individualizovaný tréninkový/cvičební program. * Porozumět specifickým potřebám a požadavkům klientů. * Vytvořit tréninkový/cvičební program přizpůsobivý variabilním podmínkám a možnostem klientů. * Vést lekci s klientem - dokázat prezentovat jednotlivé cviky a zásady při cvičení, cvik předvést a klienta naučit. * Navrhnout doporučení v kontextu širokého pojetí problematiky fitness. Prokázání znalostí a porozumění dané problematiky. Dalšími výstupy pak jsou: * provázanost s ostatními předměty, * kultivovanost projevu a všeobecný rozhled * pozitivní postoj k profesi * odborná úroveň vyjadřování - odborný jazyk * práce s textem, porozumění textu * řešení problému * poskytování/přijímání zpětné vazby * etika a dodržování publikační normy FTK UP v Olomouci
Předpoklady
Povinné podmiňující předměty - FTNS1. V trsu doporučených podmiňujících předmětů jsou následující předměty - anatomie, fyziologie, základy sportovního tréninku, biomechanika, výživa a základy životního stylu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta

Každý student sestaví kreativním způsobem tréninkový/cvičební program pro klienty s rozdílnými požadavky (běžná populace x jedinci se zdravotními omezeními x výkonnostní/vrcholoví sportovci). Součástí požadavků bude kromě docházky i prezentace a obhájení navrhovaného programu a závěrečný písemný test, který bude doplněn o jeho ústní rozbor.
Doporučená literatura
  • Alter, M. J., Janda, V., & Alföldi, T. (1999). Strečink: 311 protahovacích cviků pro 41 sportů. Praha: Grada Publishing.
  • Clarková, N. (2009). Sportovní výživa. Praha: Grada.
  • Delavier, F. (2011). Delavier's anatomy for bigger, stronger arms. Champaign, Ill: Human Kinetics.
  • Delavier, F. (2010). The strength training anatomy workout. II. Champaign, Ill: Human Kinetics.
  • Delavier, F. (2011). The strength training anatomy workout. Champaign, Ill: Human Kinetics.
  • Evans, N., Žižlavská, P., & Kolouch, V. (2007). Bodybuilding a posilování: efektivní cvičení pro dokonalé tělo : váš ilustrovaný průvodce, jak získat svalovou hmotu a zformovat tělo. Brno: Computer Press.
  • Fořt, P. (2002). Sport a správná výživa. Praha: Ikar.
  • Hoeger, W. W. K., & Hoeger, S. A. (2013). Lifetime physical fitness & wellness: a personalized program. Australia: Wadsworth Cengage Learning.
  • Howley, E. T., & Franks, B. D. (1992). Health fitness: instructor's handbook. Champaign: Human Kinetics.
  • Lieberman, D. C. (2010). Aerobic exercise and athletic performance. New York, NY: Nova Biomedical Books.
  • Pavluch, L., & Frolíková, K. (2004). Osobní trenér. Praha: Grada.
  • Scholich, M., Klavora, P., & Paul, L. (1999). Circuit training for all sports: methodology of effective fitness training. Totonto: Sport Books.
  • Sol, N., & Foster, C. (1992). ACSM's health fitness facility standards and guidelines: American college of sports medicine. Champaign (Il): Human Kinetics.
  • Westcott, W. L. (1996). Building strength and stamina: new Nautilus training for total fitness. Champaign: Human Kinetics.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní