Vyučující
|
-
Šebek Luděk, Mgr. Ph.D.
-
Hoffmannová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní charakteristiky kooperativních her 2. Kooperativní hry a koncept celoživotní vzdělávání 3. Úloha prostředí v herním designu 4. Role a funkce vedoucího - facilitátora 5. Problematika volby řídicích stylů při uvádění herních programů. 6. Dobrovolnost výzvy - koncept Challenge by Choice (Smlouva o hodnotách a cílech programu) 7. Základy uvádění kooperativních her 8. Modifikace podle potřeby, reakce na vývoj hry 9. Herní inovace, využití her pro podporu rozvoje sociálních dovedností 10. Tradiční a netradiční hlavní stavební prvky kooperativních her 11. Možnosti aplikace kooperativních her v podpoře komunikačních dovedností 12. Možnosti uplatnění kooperativních her pro podporu integrace 13. Nejčastější problémy v plánování, přípravě, uvádění a vyhodnocování herních programů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Student se naučí připravovat, vést a reflektovat programy opírající se o kooperativní hry a problem-solvingové aktivity.
Po absolvování předmětu student bude: - volit optimální řídicí styly podle rozvojových potřeb skupiny a bezpečnostních požadavků - umět v potřebné míře shromáždit analyzovat informace o skupině - umět plánovat, připravit, vést a vyhodnocovat programy opírající se o využití kooperativních her - uvádět hlavní typy kooperativních her - volit, uvádět a modifikovat hry podle důrazu na zvolené oblasti rozvoje
|
Předpoklady
|
Předchozí absolvování předmětu Teorie rekreace v přírodě a Kurzu pobytu v letní přírodě se doporučuje z důvodů vytvoření patřičné referenční báze.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast Demonstrace profesionální úrovně dovedností v plánování, přípravě, uvádění a vyhodnocení her Zpracování dokumentace a závěrečné zprávy o realizovaném herním programu
|
Doporučená literatura
|
-
Beard, C., & Wilson, J. P. (2006). The power of experiential learning. London: Kogan Page.
-
Hora, P. et al. (1984). Prázdniny se šlehačkou: malá instruktorská čítanka. Praha: Mladá fronta.
-
Instruktoři Brno. (2007). Fond her: 52 nejlepších her z akcí a kurzů. Brno: Computer Press.
-
Neuman, J., & Ďoubalík, P. (2009). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál.
-
Pik, R. (2005). Metodika dobrodružné výchovy. Olomouc.
-
Rohnke, K., & Butler, S. (1995). Quicksilver: Adventure games, initiative problems, trust activities and a guide to effective leadership. Dubuque: Kendall/Hunt Publishing Company.
-
Zounková, D. (2007). Zlatý fond her III: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
|