Vyučující
|
-
Hoffmannová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Stěžejní oporou je Moodle - softwarový balíček pro tvorbu výukových systémů a elektronických kurzů na internetu (najdete na portálu UPOL) Obsah (ve výuce se témata volně prolínají tedy nejsou hierarchicky řazena): 1. Historický vývoj práce se skupinou, teorie poukazující na význam malých skupin. Teoretická východiska zpětné vazby. 2. Prvky skupinové dynamiky: Cíle a normy, struktura skupiny, pozice a role jejich členů, role vedoucího a způsob vedení skupiny, motivace. Skupinová atmosféra, interakce a komunikace. Skupinová koheze, tenze, identita, konformita, tvorba podskupin. 3. Fáze vývoje skupiny, faktory rychlosti vývoje skupiny, typologie skupin. 4. Výzkumné metody k analýze skupinové dynamiky sociometrie, pozorování. 5. Skupinová dynamika v rámci pobytových kurzů výchovy v přírodě, opírajících se o metody programové dramaturgie. Práce se skupinou v pojetí výcviku interpersonálních dovedností pro účely managementu a v pojetí zaměřeném na kulturu sebereflexe pro účely osobnostně sociálního rozvoje. 6. Základní pojmy v rámci vedení a přijímání zpětné vazby. 7. Problematika sociální percepce. Metoda zúčastněného a nezúčastněného pozorování 8. Principy a pravidla konstruktivní zpětné vazby. Úrovně reflexe: na úrovni skupiny, vztahů (interpersonální), osobnosti (intrapersonální). 9. Základní postupy při tvorbě a inovaci podpůrných technik pro reflexi, zobecnění a transfer 10. Příprava otázek a témat pro vedení zpětné vazby. Role vedoucího / facilitátora, míra intervence. Techniky a způsoby vedení zpětné vazby. 11. Evaluační metody. Video analýza. 12. Bezpečnostní aspekty a management rizik spojených s vedením zpětné vazby a při práci se skupinovou dynamikou. 13. Etické aspekty vedení reflexe prožitku, zobecnění a transferu učení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 31 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
- Hlavním cílem předmětu je pochopení mechanismů a principů, s nimiž je nutné počítat v rámci práce se skupinou. - Seznámení nejen s historickým vývojem práce se skupinou, teoriemi poukazujícími na význam malých skupin, typologií skupin, ale také s dynamikou a strukturou skupiny, pozicemi a rolemi, pravidly fungování skupiny a jednotlivými technikami práce v rámci základní osy práce ve skupině (sebezkušenostní praxe). - Dalším cílem předmětu je seznámit studenty se základy práce se zpětnou vazbou a videoanalýzou ve vzdělávacích a rozvojových kurzech, akcích, školeních, lifestylových aktivit, pro práci ve školní třídě, tréninkovém procesu. Student získá základní teoretické zázemí pro porozumění významu, možnostem a omezením reflexe (etické aspekty evaluace a zpětné vazby). - Dílčím cílem předmětu je práce se skupinovou dynamikou, evaluací, zpětnou vazbou a videoanalýzou v rámci pobytových kurzů výchovy v přírodě, opírajících se o metody programové dramaturgie.
Student po absolvování předmětu: - rozumí mechanismům a principům, s nimiž je nutné počítat v rámci práce se skupinou, - zná historický vývoj práce se skupinou, teorie poukazující na význam malých skupin a typologii skupin, - je obeznámen s dynamikou a strukturou skupiny, pozicemi a rolemi, pravidly fungování skupiny a jednotlivými technikami práce v rámci základní osy práce ve skupině, - je schopný aplikovat vědomosti při práci se skupinou v praxi, - má základní teoretické zázemí pro porozumění významu, možnostem a omezením reflexe a zpracování prožitku, - zná základy práce se zpětnou vazbou ve vzdělávacích a rozvojových kurzech, akcích, školení a lifestylových aktivit, pro práci ve školní třídě a v tréninkovém procesu. - má základní repertoár technik sloužících k reflexi herní zkušenosti a přenosu zobecněných poznatků do reálného světa, - má zkušenost s videoanalýzou coby efektivním nástrojem zpětné vazby při učení, - umí používat některé známé metody hodnocení programů, adaptovat je pro konkrétní situace a využívat je v dotváření dramaturgické stavby kurzu.
|
Předpoklady
|
Povinné podmiňující předměty: KPL, PZP1, Psychologie 1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
1. Aktivní participace na 80% přednášek a seminářů. 2. Práce s Moodle. 3. Experiment (tvorba, prezentace) zaměřený na vybrané prvky skupinové dynamiky či instruktážní materiál (video, ukázka) k vybrané metodě evaluace a zpětné vazby. 4. Příprava, realizace a vyhodnocení výzkumné metody autoetnografie (nebo kolaborativní autoetnografie či rozhovor) či focus group nebo video analýza na vybrané aktuální téma. 5. Prezentace výsledků zkoumání. 6. Závěrečná zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Forsyth, D. R. (2010). Group dynamics.. Wadsworth.
-
Hermochová, S. (2005). Skupinová dynamika ve školní třídě.. Praha.
-
Kassin, S. (2007). Psychologie.. Brno.
-
Kožnar, J. (1992). Skupinová dynamika. Praha.
-
Luckner, J. L., & Nadler, R. S. (1997). Processing the experience: strategies to enhance and generalize learning.. Dubuque.
-
OĆonnell, T. S.,& Cuthbertson, B. (2009). Group dynamics in recreation and leisure:creating conscious groups through an experiential approarch.. Champaign.
-
Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2012). Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele.. Praha.
-
Říčan, P. (2006). Cesta životem.. Praha.
|