Vyučující
|
-
Šebek Luděk, Mgr. Ph.D.
-
Hoffmannová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Introduction - background of lifestyle sports 2. Terminology of lifestyle sports 3. Theory and concepts of inclination to lifestyle sports 4. Lifestyle sports myths and symbolic capital 5. Research areas and methods in lifestyle sports 6. Key features of lifestyle sports 7. Holism, wellness, and community - focus on community strengths and resilience 8. Lifestyle sport activities as a vehicle for supporting social inclusion 9. Gender specifics in lifestyle sports 10. Lifestyle sports environments ? natural and urban landscapes 11. The affect of Olympics inclusion on lifestyle sports 12. Individualization in lifestyle sports training 13. Politics and consumption of lifestyle sports
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 23 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je pomoci studentům získat základní vhled do lifestylových sportovních aktivit. Nižší míra formální organizace a důraz na individualitu a volný styl je činí atraktivními pro současnou mladou generaci. Jejich kultura je také pokládána za inkluzivnější než u některých vysoce kompetitivních sportů, což může být povzbudivé pro osoby s postižením.Teoretické lekce jsou doprovázeny praktickým představením sportovního lezení, boulderingu, parkouru, BMX a horských kol, scooteringu a skateboardingu, slackline a raftingu. Kurs uzavírá čtyřdenní praktický kemp.
Students understand the specifics of lifestyle sports. Students know the research areas and can use some methods in lifestyle sports. Students can focus on community strengths and resilience and use this ability. Students perceive lifestyle sport activities as a vehicle for supporting social inclusion and have interest to follow this knowledge.
|
Předpoklady
|
Interest in the content of the course.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
1. Active participation in 80% of lectures 2. Micro ethnography in selected lifestyle sport 3. Presentation of micro ethnography findings 4. Final exam
|
Doporučená literatura
|
-
& Wheaton, B. (2013). The consumption and representation of lifestyle sports. London: Routledge.
-
& Wheaton, B. (2004). Understanding lifestyle sport: consumption, identity and difference. London: Routledge.
-
Rinehart, R. E., & Sydnor, S. (2003). To the extreme: alternative sports, inside and out. Albany, N.Y: State University of New York Press.
|