Předmět: Lifestyle and Nutrition

» Seznam fakult » FTK » KRL
Název předmětu Lifestyle and Nutrition
Kód předmětu KRL/@LSNT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Mitáš Josef, prof. Mgr. Ph.D.
  • Klimešová Iva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Lifestyle and nutrition will introduce students issues of general health, nutrition and weight management. Part of the course will be the role of physical activity and its influence on lifestyle in general population. Students will be involved to adopt methods in lifestyle and physical activity monitoring. Partial aim of the course is to clarify environmental characteristics as determinants of healthy living. Students will get a practical overview and introduction to research methodology used in healthy lifestyle research.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 23 hodin za semestr
Výstupy z učení
1. Identify the components necessary for achieving wellness. 2. Understand the importance of nutrition, physical activity and environment in the development of a healthy lifestyle. 3. Understand which techniques are to be used in research of healthy lifestyle and environment. 4. Understand the association between healthy lifestyle, physical activity and environmental characteristics Students will get a clear and concise introduction to understand the latest scientific and medical research in personal health, environmental determinants of health, health-related behaviors and attitudes. Students' understanding of their own health needs will enhance and they should be thinking critically about the reliability of health-related information.
Understanding the central concepts, tools and structure of physical education, and creation of learning experiences, collaboration, and supportive interaction in the classroom. Use a variety of instructional strategies, including the use of technology, to encourage students' development of critical thinking and problem solving. Basic knowledge about physical activity and environmental assessment tools.
Předpoklady
Any special, just to be interested in the content of the course.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Students are expected to attend class; no more than 3 absences in lectures and 3 absences in seminars are allowed to pass the course. There will be practice exam during the course and final exam. Students will have to prepare one Issue on the selected topic and one PowerPoint presentation. Part of the course will be practical experience.
Doporučená literatura
  • http://web.extension.uiuc.edu/state/nutrition.html.
  • Carpenter, R. A., & Finley, C. E. (2005). Healthy eating every day. Champaign: Human Kinetics.
  • Clark, N. (2008). Nancy Clark's sports nutrition guidebook. Champaign: Human Kinetics.
  • Hopson, J. L. (2013). Get fit, stay well!. Boston, Mass: Pearson.
  • Insel, P., Turner, R. E., & Ross, D. (2010). Discovering nutrition. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett.
  • Katch, F. I., & McArdle, W. D. (1993). Introduction to nutrition, exercise, and health. Philadelphia: Lea and Febiger.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (10) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní