Vyučující
|
-
Jakubec Aleš, RNDr. Ph.D.
-
Botek Michal, doc. PhDr. Ph.D.
-
Jarmar Adam, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
TÉMATICKÉ OKRUHY: 1. Sportovní výkon a výkonnost - determinanty a fyziologické limity. 2. Základy optimalizace tréninkového zatížení. 3. Diagnostika. 4. Fyziologické zákonitosti při rozvoji kondice. TÉMATA SEMINÁŘŮ: - somatická a fyziologická charakteristika hráčů z pohledu herních postů v kolektivním sportu, - charakteristika faktorů determinující individuální herní výkon, - metody kontroly velikosti tréninkového zatížení, - fyziologické a patofyziologické aspekty zatěžování (únava, přetížení, syndrom přetrénování), - fyziologická podstata tréninkového efektu (superkompenzace), - zranění ve sportu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat poznatky z oblasti zátěžové fyziologie do problematiky sportovního tréninku ve vztahu ke sportovnímu výkonu u vybraných kolektivních sportů.
Po absolvování předmětu student: 1. umí aplikovat výsledy zátěžového testování do stavby tréninkového procesu; 2. dovede samostatně analyzovat zatížení během pohybové aktivity; 3. je schopen provést preskripci pohybové aktivity a optimalizaci tréninkového zatížení; 4. dokáže charakterizovat a vysvětlit morfo-funkční změny v organismu vyvolané systematickým zatěžováním (specifické adaptace) 5. dovede doporučit optimální metody zatěžování s ohledem na fyziologickou povahu individuálního sportovního výkonu v rámci kolektivního výkonu.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se, že student plně rozumí problematice funkční anatomie a zátěžové fyziologie a jejich základním aplikacím do oblasti sportu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta
75% docházka; aktivní přístup v edukačním procesu; samostudium; prezentace získaných znalostí a dovedností (samostatné řešení definovaného problému ve zvoleném sportu, představení novinek v diagnostice nebo literatuře v rámci probíraných sportů); zápočtový test.
|
Doporučená literatura
|
-
Astrand, P-O. et al. (2003). Textbook of work physiology: physiological bases of exercises. Windsor, Canada: McGraw-Hill.
-
Dovalil, J., Choutka, M., Svoboda, B., Hošek, V., Perič, T., Potměšil, J., Vránová, J., & Bunc, V. (2009). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
-
Grasgruber, P., & Cacek, J. (2008). Sportovní geny. Brno: Computer Press.
-
Hamar, D., & Lipková, J. (2001). Fyziológia telesných cvičení. Bratislava: Univerzita Komenského.
-
Máček, M., & Radvanský, J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén.
|