Vyučující
|
-
Vařeková Renata, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obecné zásady poskytování první pomoci. Zástava dechu a oběhu ? kardiopulmonální resuscitace. Možnosti použití automatizovaného externího defibrilátoru (AED). Poruchy vědomí. Krvácení. Šokové stavy. Obvazová technika. Mozkolebeční poranění. Poranění páteře a míchy. Poranění hrudníku a břicha. Pneumotorax. Poranění pohybového aparátu. Infarkt myokardu. Cévní mozková příhoda. Stavy náhlé dušnosti. Náhlé příhody břišní. Náhlé stavy při cukrovce. Křečové stavy. Intoxikace. Drogové závislosti. Chemická poranění. Tepelná poškození organismu. Úraz elektrickým proudem. Tonutí. Porod. Transport a odsun.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti jsou obeznámeni se základy technik první pomoci u různých druhů poranění a principem fungování záchranného řetězce. Získají teoretické i praktické dovednosti v resuscitaci a urgentních stavech (traumata, popáleniny, omrzliny, infarkt myokardu, epilepsie).
Využívá získané znalosti a zkušenosti v běžném životě při poskytování l. pomoci ve zdravotních zařízeních.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti biologie člověka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
80% účast na cvičeních
|
Doporučená literatura
|
-
https://www.resuscitace.cz/wp-content/uploads/2015/10/Guidelines-Press-Release-2015-CZ.pdf.
-
Doleček, M. Kurz urgentní medicíny, https://www.akutne.cz/res/publikace/08-dole-ekkpr-gl-2015-zkr-cen.pdf.
-
Klementa, B., Klementová, O., & Marcián, P. (2014). Resuscitace. Olomouc: Epava.
-
Petržela, M. (2016). První pomoc pro každého. Praha:Grada.
-
Tomanová, J., & Kopecký, M. (2013). Úrazy a první pomoc u dětí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|