Předmět: Prevence syndromu vyhoření u pomáhajících profesí

» Seznam fakult » FTK » KFA
Název předmětu Prevence syndromu vyhoření u pomáhajících profesí
Kód předmětu KFA/PRESV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maixnerová Eliška, Mgr.
Obsah předmětu
Obsah 1. Pomáhající profese, výhody, nevýhody a rizika 2. Úskalí práce s lidmi 3. Druhy pacienta/klienta a přístup k nim 4. Psychohygiena 5. Myšlenkové mapy 6. Vlastní hodnota, vztah k sobě, druhému, penězům 7. Seberozvoj, sebevzdělávání 8. Mentální koučování, techniky I. 9. Mentální koučování, techniky II. 10. Odpovědnost vs. Zodpovědnost 11. Práce jednotlivce, práce v týmu 12. Etický kodex a právní aspekty 13. Kontrola seminárních prací 14. Udělování zápočtů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s úskalími práce fyzioterapeuta. Odhalit příčiny syndromu vyhoření, aplikovat dané metody prevence do běžné praxe a tím poznat víc sám sebe.
Student je schopen použít vybrané techniky mentálního koučinku pro sebekoučink, je schopen vytvořit a interpretovat využití myšlenkových map. Je schopen popsat základní charakteristiky syndromu vyhoření, úskalí a rizikové oblasti práce fyzioterapeuta, práce jednotlivce a práce v týmu. Student si vytvoří základní praktické dovednosti při práci s preventivními technikami a technikami zaměřenými na psychohygienu a osobní rozvoj.
Předpoklady
Student musí absolvovat fyziologii 1, psychologii 1 a 2 pro fyzioterapeuty, rehabilitační propedeutiku a administrativu ve zdravotnictví. Po studentovi je požadována základní znalost oboru a významu fyzioterapie a co vše fyzioterapie řeší, dále základy psychologie a zdravého vývoje jedince.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast ve výuce (80%), konzultace v případě neúčasti, vytvoření myšlenkové mapy včetně úvahy nad jejím využíváním.
Doporučená literatura
  • Buzan, T. Myšlenkové mapy. Praha: Bizbooks. 2012.
  • Géringová, J. Pomáhající profese. Praha: Triton. 2011.
  • Jeffrey, K. Profesní psychohygiena terapeuta.
  • Prieß, M. Jak zvládnout syndrom vyhoření - Najděte cestu zpátky k sobě.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Grada. 2012.
  • Whitmore, J. Koučování. 4. vyd. Praha: Management Press. 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (2020) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (2016) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -