Předmět: Pohybová gramotnost u osob se speciálními potřebami

» Seznam fakult » FTK » KAT
Název předmětu Pohybová gramotnost u osob se speciálními potřebami
Kód předmětu KAT/PGOSP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mikeška Daniel, Mgr.
Obsah předmětu
1. Základní terminologie 2. Pohybová gramotnost obecně. 3. Koncept pohybové gramotnosti. 4. Atributy pohybové gramotnosti. 5. Pohybová gramotnost u OSP 6. Diagnostika pohybové gramotnosti 7. Diagnostické nástroje pohybové gramotnosti. 8. Podpora pohybové gramotnosti dětí, žáků a osob se specifickými potřebami. 9. Fenomén uvolňování žáků s OSP z TV 10. Organizace a instituce zabývající se PG.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 1 hodina za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získání základních znalostí v oblasti APA a speciální pedagogiky z pohledu pohybové gramotnosti. Student se orientuje v základní terminologii pohybové gramotnosti obecně, stejně jako pohybové gramotnosti osob se specifickými potřebami. Je schopen kriticky komparovat odbornou speciálně pedagogickou literaturu opět ve vztahu k PG. Získává kompetence pro přenos základních informací o osobách se specifickými potřebami do oblasti diagnostické.
Studenti získají vědomosti a způsobilosti o pohybové gramotnosti osob se specifickými potřebami. Stejně jako budou moci aplikovat diagnostické nástroje pro podporu zkvalitnění a zapojení osob se zdravotním postižením či znevýhodnění na základní a střední škole.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

1. Aktivní účast při výuce (80% docházka). 2. Metodický výstup. 3. Odborná esej. 4. Zápočet 5. Zkouška
Doporučená literatura
  • Sport report.
  • Teorie a praxe tělesné výchovy.
  • Berne, E., & Nová, G. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál.
  • Černý, J. (1968). Fotbal je hra : (pokus o fenomenologii hry). Praha: Československý spisovatel.
  • Hurdová, E., & Plicková, E. (2009). Hrajeme si s padákem: hry s padákem, stuhami a šátky. Praha: Portál.
  • Kirchner, G. (2000). Children's Games from Around the World. Benjamin Cummings.
  • Mazal, F., & Horáková, R. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex.
  • Mazal, F. (2007). Hry a hraní pohledem ŠVP. Olomouc: Hanex.
  • Mazal, F. (1990). Sportovní příprava. VI. (Pohybové hry dětí I.). Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci.
  • Sigmund, E. (2007). Pohybová aktivita dětí a jejich integrace prostřednictvím 60 pohybových her. Olomouc: Hanex.
  • Zapletal, M. (1988). Špalíček her. Praha: Albatros.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní