Vyučující
|
-
Otřísal Pavel, prof. Ing. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
1. Obecný rámec rizikového chování na internetu se zaměřením na kyberšikanu 2. Bezpečnost na internetu-pojmy a jejich specifikace a souvislosti 3. Desatero dobrého kybernetického učitele a rodiče 4. Fenomén (ne)bezpečnosti sociálních sítí 5. Hrozby a rizika chování na internetu 6. Prevence rizikového chování na internetu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými hrozbami spojenými se současnými aktivitami na internetu z pohledu žáků druhého stupně základní školy a žáků střední školy. Součástí předmětu je i seznámení s problematikou chápání hrozeb spojených s prostředím internetu, elektronické komunikace a sociálních sítí. Pozornost bude dále zaměřena na způsoby, organizaci a informování o zásadách bezpečného používání a chování na internetu jak z hlediska didaktického, tak i z pohledu organizace prevence v rámci školy a rodiny. Problematika předmětu bude diskutována se studenty v rámci seminářů v kontextu širšího rámce prevence rizikového chování. Přednášená témata budou doprovázena aktualitami současné bezpečnostní teorie a praxe spojené s internetem a zároveň se současným stavem vývoje aplikací a hrozeb spojených s umělou inteligencí. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní terminologii, - objasnit různé formy kyberšikany, - popsat metody navazování virtuálních kontaktů, - analyzovat problematiku sextingu, - provést komparaci a syntézu získaných teoretických poznatků s realitou.
|
Předpoklady
|
Doporučuje se absolvování předmětů bakalářského studia, zejména předmětů zabývajících se ochranou obyvatelstva a bezpečnosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
K absolvování předmětu je potřeba aktivita při semináři a zpracování seminární práce v zadaném termínu, bude-li její zpracování požadováno. Zápočet bude realizován formou testu v systému MOODLE. Při dosažení požadovaného počtu správných odpovědí (80 %) bude test vyhodnocen jako úspěšný. V případě nedosažení požadovaného počtu správných odpovědí, bude volitelně proveden rozhovor.
|
Doporučená literatura
|
-
KIKALOVÁ, K., KOPECKÝ, M. (2014). Úvod do studia prevence závislostí dětí a dospívajících. Studijní opora.. Olomouc: UP.
-
KOPECKÝ, K. (2011). E-Bezpečí jako prostor pro realizaci mediální výchovy. In: Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
KOPECKÝ, K., KREJČÍ, V. (2013). Rizika internetové komunikace v teorii a praxi.. Olomouc: Univerzita Palackého. Centrum prevence rizikové virtuální komunikace.
-
KOPECKÝ, K., SZOTKOWSKI, R., KREJČÍ, V. (2012). Nebezpečí internetové komunikace III.. Olomouc: Vydavatelství UP.
|