Vyučující
|
-
Otřísal Pavel, prof. Ing. Ph.D., MBA
-
Brumar Jakub, Ing.
-
Wrana Pavel, Ing.
|
Obsah předmětu
|
1. Vstup do problematiky. Charakteristika a rozdělení mimořádných událostí a jejich fáze. 2. Hlavní zákony ve vztahu k MUKS a jejich stručná charakteristika, dopady na prevenci a následnost 3. Systémový a procesní přistup k řešení mimořádných událostí v prevenci i v průběhu 4. Promítnutí DVD - jakožto skutečného příkladu mimořádné události a její rozbor. 5. Role státu, regionů, obcí s rozšířenou působností a obcí a jejich orgánů 6. Promítnutí DVD - cvičení BENZEN, jakožto příkladu řešení MU s přechodem ke krizové situaci, role orgánů při řešení a jeho rozbor 7. Složky IZS a jejich role při řešení MU a KS 8. Promítnutí DVD - povodně a jejich rozbor, základy povodňové problematiky 9. Zásadní opatření ke zmírnění dopadů MU na člověka, role občanů v nich 10. Vybrané mimořádné události a krizové situace, projevy, prevence, následná řešení a opatření k nim, chování občanů 11. Vybrané mimořádné události a krizové situace, projevy, prevence, následná řešení a opatření k nim, chování občanů - pokračování 12. Krizový plán- zpracování 13. Havarijní plán- zpracování
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními mimořádnými událostmi (MU), krizovými situacemi, systémem zajišťování připravenosti a jejich vlastního řešení. S dopady MU na člověka, společnost, životní prostředí a se systémem zapojení subjektů do řešení MU (stát, občan, podnikatel). Dále se studenti seznámí s úlohou občanů v systému přípravy a řešení mimořádných událostí, úlohou podnikajících právnických a fyzických osob v systému přípravy a řešení mimořádných událostí, s obsahem a způsobem zpracování krizového plánu a havarijního plánu.
- student umí popsat mimořádné události a jejich projevy i možné příčiny, fáze řešení - umí charakterizovat zapojení subjektů do řešení MU - umí objasnit obsah krizových a havarijních plánů a zásady jejich zpracování
|
Předpoklady
|
Nejsou žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
- zpracovat seminární práci na zadané téma - aktivita na seminářích, nejméně jedenkrát přednést krátké ucelené vystoupení k aktuálnímu programu - ústí a písemná zkouška z probraného učiva
|
Doporučená literatura
|
-
Zákon č. 239/2000 Sb., o IZS.
-
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení.
-
Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy.
-
Doležel, M., Kyselák, J., Mika, O., Novák, J. (2014). Základy ochrany obyvatelstva. UP v Olomouci.
-
Novák, J. (2014). Krizové řízení. UP v Olomouci.
-
Novák, J. (2014). Propedeitika ochrany obyvatelstva. UP v Olomouci.
-
Novák, J. Propedeutika ochrany obyvatelstva.
-
Novák, J. Texty pro výuku MUKS.
-
Novák, J. Texty pro výuku MUKS.
-
Novák, J. (2014). Vnitřní a vnější bezpečnost státu. UP v Olomouci.
-
Novák, J. (2014). Základy řízení. UP v Olomouci.
-
Šenovský, M., & Adamec, V. (2007). Právní rámec krizového managementu. Ostrava: SPBI.
|