Vyučující
|
-
Wittmannová Julie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teamtické okruhy: 1. Úvodní seznámení s organizací předmětu. Základní terminologie (úvod do andragogiky a gerontoandragogiky, gerontologie, gerontopedagogiky/psychologie). 2. Seznámení se specifiky daného věkového období z pohledu anatomie, fyziologie, psychologie a sociologie. Biologie stárnutí. 3. Aktuální legislativa v oblasti volného času a péče o dospělé a seniory a její význam pro organizátory PA. Systém péče o seniory v ČR a ve vybraných zemích Evropy. Terapeutické přístupy a jejich vývoj. Psychomotorika. 4. Aktivní životní styl. Aktivní stárnutí. Zdravý životní styl a jeho efekty na zpomalení průběhu stárnutí, degenerativních onemocnění. 5. Seznámení se základními pravidly PA dospělých a seniorů, s ohledem na jejich specifika - indikace a kontraindikace PA. 6. Pohybové aktivity u nejčastěji se vyskytujících chorob a nemocí v pozdně dospělém a seniorského věku (osteoporóza/osteoartróza, ischemická choroba srdeční, demence, Parkinsonova choroba, prevence pádů, problémy s váhou apod.) 7. Pohybové aktivity seniorů (PA): námětová cvičení. 8. Feldenkraisova metoda práce se starší populací 9. Techniky Veroniky Sherborn pro osoby s demencí. 10. Terapeutické přístupy - přehled, náměty. Další terapeutické techniky. 11. Terapie ve vodním prostředí. 12. Komprehenzivní rehabilitace, lázeňská péče. 13. Realizace projektů studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o obecných základech a východiscích pro práci s populací dospělých a především starších dospělých (seniorů) v oblasti pohybových aktivit; seznamuje s organizacemi a zařízeními věnujícími se jejich volnému času, nejrozšířenějšími pohybovými aktivitami. Student získá přehled o nejčastějších chorobách staršího věku a jejich specificích vzhledem k pohybové aktivitě. Prakticky se seznámí s terapeutickými přístupy k aktivnímu životnímu stylu a PA dospělých a seniorů. Vše v kontextu psychomotorických konceptů.
Student má dostatek informací a dovedností pro vytváření a řízení pohybových aktivity dospělých a seniorů s ohledem na jejich zdravotní stav. Během studia získal zásobník pohybových aktivit pro dospělé a seniory, s nímž umí pracovat a modifikovat jej vzhledem k potřebám konkrétních skupin s určitým pohybovým omezením. Vše s podporou konceptu psychomotoriky, psychomotorických terapií.
|
Předpoklady
|
Student by měl být vybaven základy vývojové psychologie, především vývojových stádií dospělosti a stáří.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test, Závěrečný projekt
1. Aktivní účast, e-learning Moodle (př. náhrady zameškaného učiva individuálním úkolem) 2. Odevzdání projektové práce - příprava na zadané téma, vybrané praktické prezentace na pohybovou lekci pro dospělé a seniory ve výuce či online formě. Kontakt se studenty bude realizován přímou výukou v blokových skupinových konzultacích dle rozvrhu KS na daný akademický rok (7 hod). Podpůrné studijní materiály jsou studentům přístupny v LMS Moodle. (studijní opory, prezentace, rozšiřující informace a materiály, úkoly a informace o projektové práci, informační zdroje). Student může využít e-mailové komunikace s vyučujícím a konzultačních hodin (osobních či pomocí on-line platforem Teams, Skype apod.) po dohodě.
|
Doporučená literatura
|
|