Předmět: Intervence v psychomotorice 1

» Seznam fakult » FTK » KAT
Název předmětu Intervence v psychomotorice 1
Kód předmětu KAT/KINT1
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudláček Martin, prof. Mgr. Ph.D.
  • Janečka Zbyněk, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretické základy konceptu intervencí v psychomotorice. Průřez vývojem psychomotoriky v jednotlivých životních etapách od narození až do seniorského věku. Diagnostika psychomotorického vývoje postavená na tříměsíčních vývojových fázích rozvoje psychomotoriky u dítěte do jednoho roku v aplikaci do pohybových vzorů u tří-šesti a jedenáctiletých dětí. Cílem je pak diagnostikovat, zda jsou svalové řetězce správně zapojovány do základních pohybových vzorů chůze, běhu, hodu a dalších lokomočně dovednostních aktivit. Součástí výuky je úvod do konceptu SPS systému (Spirální stabilizace páteře) ve vazbě na svalové řetězce tvořené v průběhu vzpřimovacího procesu dítěte do jednoho roku. Základní metody SPS, základní cviky. Funkční trénink postavený na anatomických základech s diagnostikou příčin vedoucí k přetížení páteře a jednotlivých svalových skupin v návaznosti na kompenzaci, prevenci a předcházení úrazů ve sportovním prostředí v důsledku nevhodně prováděného kondičního tréninku. Práce s tělesným schématem, využití základů jógových cvičení. Relaxační techniky. Smysly člověka v možnostech působení na psychomotorický vývoj dítěte (člověka). Smysly jako brány ke komunikace s osobami s různým druhem zdravotního postižení.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující práce ve skupinách
  • Účast na výuce - 11 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 54 hodin za semestr
Výstupy z učení
Poskytnout teoretické základy konceptu intervencí v psychomotorice založených na znalosti psychomotorického vývoje v jednotlivých věkových obdobích od narození až po seniorský věk. Zvládnout, vysvětlit a realizovat základní principy tělesných jógových cvičení (hatha jógy) včetně dechových (pránajámy) a relaxačních cvičení v návaznosti na intervence v psychomotorice. Získat vhled do systému konceptu spirální stabilizace páteře včetně základu manuálních technik. Aplikovat tento koncept do kondičního tréninku.
Student dokáže popsat základní posturální rekce v návaznosti na cílený řízený pohyb při funkčním tréninku postaveném na anatomických základech. Rozumí funkčním svalovým řetězcům ve sportovně orientovaném pohybu s využitím poznatků z konceptu spirální stabilizace páteře. Dokáže využít jógových, dechových a relaxačních cvičení v regeneraci po sportovní zátěži.
Předpoklady
Pochopit základy psychomotorického vývoje v návaznosti na funkční trénink postavený na anatomických základech. Využití a aplikace ve vybraných sportovních odvětvích.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Studium literatury, aktivní účast na přednáškách, cvičeních a seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • Car, K., Feitová, M. K. (2024). Funkční trénink na anatomických základech. Praha.
  • Dostálová, I. (2013). Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. Olomouc.
  • Dylevský, I. (2009). Speciální kinzeziologie. Praha: Grada.
  • Gítananda, Giri. (1999). Jóga krok za krokem. Olomouc.
  • Kolář, P. Posilování stresem - cesta k odolnosti. Praha. 2021.
  • Kučera, M., Kolář, P., Dylevský, I. Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén. 2011.
  • Schmidt, R. A., Lee, T. D. (2019). Motorické učení a výkon. Český Těšín.
  • Smíšek, R. (2017). Svalové řetězce 2 - Zdravá záda. Smíšek: Praha.
  • Smíšek, R. (2016). Svalové řetězce. Smíšek: Praha.
  • Soesman, A. Dvanáct smyslů - Brány duše. Praha: Fabula. 2018.
  • Strnadová, M. (2022). Z lásky k pohybu. Březová.
  • Vojta, V. (2006). Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku.. Praha: Grada.
  • Volemanová, M. (2022). Přetrvávající primární reflexy. Statenice.
  • Votava, J. Jóga očima lékařů. Praha. 1988.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr