Vyučující
|
-
Otřísal Pavel, prof. Ing. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
1. Obecné vymezení, historie, současnost a komplexnost oboru epidemiologie 2. Ukazatele frekvence v epidemiologii 3. Biologické zbraně a možnosti jejich použití 4. Ochrana proti účinkům biologickým zbraním a průmyslové biologické látky 5. Odběr a transport vzorků biologických látek v rámci Hasičského záchranného sboru ČR a Armády ČR 6. Dekontaminace osob v působnosti Hasičského záchranného sboru ČR
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 34 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášek a seminářů je seznámit studenty s epidemickým procesem a se základními podmínkami jeho vzniku a procesu šíření infekčních nemocí. Studenti získají znalosti o využití metod, které se uplatňují při studiu faktorů, jež mohou ovlivnit nebo vyvolat vznik a rozšíření hromadně se vyskytujících neinfekčních chorob. Cílem výuky epidemiologie je i zavádění preventivních a represivních opatření v praktické aplikaci na modelových situacích. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními aspekty epidemiologie v praktických aplikacích do oblasti ochrany obyvatelstva. Po úvodních, více obecných přednáškách zabývajících se epidemiologií, bude pozornost zaměřena ba biologické zbraně, bioterorismus a ochranu proti nim. Ochrana obyvatelstva je zmiňována obecně a ve všech souvislostech, ale pozornost je zcela záměrně zaměřena na odběr a transport vzorků, informační management a dekontaminaci realizovanou péčí Hasičského záchranného sboru. Hlavní část předmětové tématiky je zaměřena na biologické zbraně, (bojové) biologické látky a prostředky, průmyslové biologické látky a v neposlední řádě B-agens. Tyto specifické smrtící prostředky jsou vždy v každém tématu uvedeny příslušným terminologickým aparátem. Některá témata svým obsahem navazují na témata předmětu CBRN události.
Po absolvování výuky by student měl být schopen: - popsat nepříznivé vlivy životního prostředí a další faktory ovlivňující výskyt infekčních a neinfekčních onemocnění u člověka; - charakterizovat aktuální zákony, vyhlášky a normy týkající se nejenom oboru epidemiologie, ale i zákonů a vyhlášek zaměřených na odzbrojení a regulaci biologických zbraní; - popsat základní aspekty použití biologických zbraní a ochrany proti nim včetně základních principů biologické ochrany, odběru a transportu vzorků a dekontaminace.
|
Předpoklady
|
Doporučuje se doprovodné absolvování předmětů bakalářského studia, zejména předmětů zabývajících se CBRN událostmi a ochranou obyvatelstva.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
K absolvování předmětu je potřeba aktivita při semináři a zpracování seminární práce v zadaném termínu, bude-li její zpracování požadováno. Zápočet bude realizován formou testu v systému MOODLE. Při dosažení požadovaného počtu správných odpovědí (80 %) bude test vyhodnocen jako úspěšný a podle výše dosažených bodů bude přidělena známka, která bude odpovídat známce u zkoušky. Při dosažení hodnocení pod hranici 80 % bude absolvována ústní zkouška po předchozí domluvě s vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
Bencko, V., Hrach, K., Malý, M., Pikhart, H., Reissigová, J., Svačina, Š., Tomečková, M., & Zvárová, J. (2003). Statistické metody v epidemiologii. Praha: Karolinum.
-
Bencko, V., Hrach, K., Malý, M., Pikhart, H., Reissigová, J., Svačina, Š., Tomečková, M., & Zvárová, J. (2003). Statistické metody v epidemiologii. Praha: Karolinum.
-
Bencko, V. (2004). Hygiene & epidemiology: selected chapters. Prague: Karolinum Press.
-
Kotulán, J., & Hrubá, D. (1989). Hygiena, základy primární prevence. Praha: SPN.
-
Ticháček, B. (1997). Základy epidemiologie. Praha: Galén.
|