Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu - okruhy: 1. Legislativa (kurikulární dokumenty, projekt). 2. Učivo a jeho plánování v kontextu integrace žáka se SVP. 3. Bezpečnost a ochrana zdraví žáka podmínkách v TV. 4. Základní interakce v didaktickém procesu TV (žák ? učitel). 5. Organizační formy TV a možnosti integrace žáka se SVP. 6. Aplikace didaktických zásad, metod, stylů a postupů v TV s ohledem na specifika žáků se SVP. 7. Evaluace činností učitele v TV. 8. Možnosti evaluace výsledků výchovně vzdělávacího procesu v TV u žáků se SVP. 9. Podmínky didaktického procesu TV a jejich vztah k výsledkům didaktického procesu v TV. 10. Cílená pozorování v TV na základních školách vzdělávajících žáky se SVP s následnou analýzou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními činiteli didaktického procesu TV a jejich vztahy, a to v kontextu integrace žáků se SVP. Prostřednictvím teoretických přednášek a seminářů a prakticky realizovaných cílených pozorování bude objasněna problematika legislativy (kurikulární dokumenty, projekt - cíle a úkoly, učivo a jeho plánování, didaktické formy TV, bezpečnost TV procesu), činností žáka a činností učitele v TV (motorické učení v kontextu SVP, didaktické styly, didaktické postupy, didaktické metody, didaktické zásady) se zaměřením na integraci žáka se SVP do výchovně vzdělávacího procesu TV intaktní populace. Student bude obeznámen s podmínkami didaktického procesu TV a jejich vztahem k výsledkům didaktického procesu TV u žáků se SVP.
Student se orientuje v legislativě, cílech a úkolech a učivu školní TV v kontextu integrace žáků se SVP. Orientuje se v problematice aktuální legislativy vztahující se k didaktickému procesu TV. Dokáže odvodit principy aplikace didaktických zásad, metod, stylů a postupů v TV s ohledem na specifika integrace žáků se SVP. Má přehled o možnostech evaluace činností učitele a výsledků výchovně vzdělávacího procesu v TV z pohledu školní TV. Student je schopen naplánovat vyučovací jednotku TV na základní škole včetně možností integrace žáka se SVP.
|
Předpoklady
|
N/A
KPG/PEDAG
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test, Seminární práce
aktivní účast ve výuce (80 %) správně zpracovaná seminární práce (dle zadání) úspěšné absolvování testu před zkouškou úspěšné absolvování zkoušky
|
Doporučená literatura
|
-
Bartoňová, R., & Ješina, O. (2012). Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Ješina, O., Kudláček, M., Janečka, Z., Kukolová, P., Nekudová, B., Němcová, D., Rybová, L., & Štěrbová, D. (2011). Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Karásková, V. (2011). Motivační náměty pro podporu vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Krejčířová, O. (2010). Šikovné ruce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Miklánková, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni základních škol: (základní gymnastika). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
-
Rychtecký, A., & Fialová, L. (1998). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum.
-
Skopalová, J. (2010). Záblesky bezpečí dítěte. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Válková, H. (2012). Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi. I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vilímová, V. (2002). Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido.
|