Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Školní tělesná výchova žáků s mentálním postižením, autismem či jiným duševním onemocněním (dále jen s MP) v kontextu s historickým vývojem. 2. Současná situace školní tělesné výchovy u žáků s MP v segregovaném i integrovaném prostředí. 3. Specifika osobnosti žáka s MP. 4. Kurikulum školní tělesné výchovy pro žáky s MP - vzdělávací oblast Člověk a zdraví na základní školách, základních školách praktických, základních školách speciálních; středních školách - praktické školy jednoleté a dvouleté, odborná učiliště. 5. Osobnost a specifika práce pedagoga ve vzdělávacím procesu žáků s MP s orientací na pohybové aktivity. 6., 7. a 8. Pohybové programy vhodné pro jedince s MP. Příprava a realizace zadaných úkolů v simulovaných podmínkách - vedení části vyučovací jednotky zaměřené na tělesnou výchovu, zdravotní tělesnou výchovu, rehabilitační tělesnou výchovu, pohybovou výchovu (zařazení mezipředmětových vztahů, taneční a estetické výchovy, psychomotorických her aj.). Specifika osvojování pohybových dovedností jedinců s MP 9., 10., 11. a 12 Analýza hospitací a příprav školní tělesné výchovy žáků s mentálním postižením. 13. Evaluace výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Umožnit získání poznatků o specifikách povinných a volnočasových forem tělovýchovného procesu jedinců s mentálním postižením ve vztahu k věku a hloubce postižení.
a) K vedení školní tělesné výchovy na druhém stupni základních školách všech typů - základní školy, základní školy praktické, základní školy speciální. b) K vedení školní tělesné výchovy na praktických školách a odborných učilištích. c) K vedení pohybových programů osob s mentálním postižením.
|
Předpoklady
|
a) Znalosti z didaktiky všeobecně-vzdělávacího předmětu tělesná výchova. b) Znalosti z oblasti aplikovaných pohybových aktivit - postupy při modifikacích pohybových aktivit, specifika v řízení lidských zdrojů v APA, specifika v oblasti životního způsobu osob s mentálním postižením, autismem či jiným duševním onemocněním, oblast sportovních a volnočasových aktivit v APA. c) Znalosti z oblasti psychopedie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Hospitace
1. Aktivní účast v seminářích - min. 80 %. 2. Vedení simulovaného pohybového programu. 3. Absolvování výuky na škole s žáky s mentálním postižením, autismem či jiným duševním onemocněním (viz Praxe v ATV) 4. Odevzdání evaluačního dotazníku a ankety.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartoňová, R., & Ješina, O. (2012). Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Černá, M. (1985). Rehabilitace mentálně retardovaných tělesnou výchovou. Praha : Evropské inf. středisko pro další vzdělávání učitelů při Univ. Karlově.
-
Ješina, O., Kudláček, M., Janečka, Z., Kukolová, P., Nekudová, B., Němcová, D., Rybová, L., & Štěrbová, D. (2011). Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Kábele, F. (1988). Tělesná výchova mládeže vyžadující zvláštní péči. Praha:SPN.
-
Karásková, V. (1993). Didaktika tělesné výchovy pro studující speciální pedagogiky. Olomouc : Rektorát Univerzity Palackého.
-
Karásková, V. (1994). Profesní kompetence učitele tělesné výchovy na zvláštní škole. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého.
|