Vyučující
|
-
Šťastný Petr, PhDr. Ph.D.
-
Lehnert Michal, prof. PaedDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
1. Sport, sportovní výkon, systém sportovního tréninku s důrazem na tréninkové metody, formy a prostředky, řídící činnost trenéra. 2. Tréninkové zatížení jako adaptační podnět ve sportovním tréninku. Didaktické zásady a specifické zásady sportovního tréninku ? význam pro efektivitu tréninkového procesu. Pedagogické aspekty individualizace zatížení a zatěžování ve sportovním tréninku. 3. Tréninková jednotka jako základní organizační forma sportovního tréninku,uplatnění pedagogických, psychologických, biologických a dalších poznatků při jejím řízení (vedení). 4. Technická příprava,pedagogické aspekty nácviku, zdokonalování a stabilizace (metody, zpětná vazba, transfer ...). 5. Kondiční příprava (trénink) ? pedagogické aspekty, zvláštnosti u dětí, mládeže. 6. Síla,teoretické aspekty, specifika tréninku u dětí a mládeže. 7. Rychlost,teoretické aspekty, specifika tréninku u dětí a mládeže. 8. Vytrvalost, teoretické aspekty, specifika tréninku u dětí a mládeže. 9. Flexibilita,teoretické aspekty, specifika tréninku u dětí a mládeže. 10. Koordinace,teoretické aspekty, specifika tréninku u dětí a mládeže. 11. Taktická příprava (TAP), teoretické základy: charakteristika, strategie a taktika, taktické jednání a jeho fáze, složky ovlivňující průběh soutěžní situace, nácvik taktického jednání, strategický plán. 12. Tréninkové cykly, roční tréninkový cyklus, tréninková období, specifika periodizace u dětí a mládeže. 13. Sportovní trénink jako dlouhodobý proces - etapy sportovního tréninku. 14. Sportovní trénink dětí a mládeže, zatížení a zatěžování z hlediska pedagogického, psychologického, biologického; raná specializace, význam soutěží. Specifické požadavky na trenéra.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je vytvořit teoretickou bázi pro řízení tréninkového procesu s prioritním zaměřením na mládež. Studenti dokáží popsat hlavní faktory sportovního výkonu jako východisko koncipování obsahu sportovního tréninku. Proniknou do zákonitostí adaptace organizmu na tréninkové zatížení a zatěžování. Orientují se v problematice metodiky v rámci jednotlivých součástí tréninku (metody, formy, prostředky apod.) a získané poznatky dokáží, v integraci s poznatky z dalších předmětů, efektivně využívat v jednotlivých etapách a fázích sportovní přípravy, ve školní TV, event. při řízení dalších pohybových aktivit. Na získané poznatky horizontálně navazuje předmět "Teorie sportu". Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Po absolvování předmětu studenti dokáží: stanovit hlavní faktory sportovního výkonu manipulovat s tréninkovým zatížením s přihlédnutím k aktuálnímu stavu trénovanosti, vývojovým a dalším odlišnostem systémově řídit tréninkový proces, včetně uplatňování jednotlivých typů tréninkových plánů a jejich modifikací
|
Předpoklady
|
Poznatky z dalších předmětů studijního plánu orientovaných na tréninkový proces.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce, Písemný test
Aktivní účast (min. 80 % při plnění stanovených aktivit) Seminární práce a powerpointová prezentace Splnění zápočtového testu (min. 70 %) Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/ftk)
|
Doporučená literatura
|
-
Dovalil, J., Choutka, M., Svoboda, B., Hošek, V., Perič, T., Potměšil, J., Vránová, J., & Bunc, V. (2009). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
-
Choutka, M., & Dovalil, J. (1991). Sportovní trénink. Praha: Olympia.
-
Lehnert, M., Novosad, J., Neuls, F., Langer, F., & Botek, M. Trénink kondice ve sportu.
-
Moravec, R., Vanderka, M., Laczo, E., & Kampmiller, T. (2004). Teória a didaktika športu. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského.
-
Perič, T., Levitová, A., Petr, M., Košťál, M., & Slavík, O. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.
|