Vyučující
|
-
Pelclová Jana, prof. Mgr. Ph.D.
-
Harvanová Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Specifická cvičení pro vnímání jednotlivých hudebních složek (tempo, takt, rytmus, dynamika, melodie, charakter hudební skladby, hudební forma). Zásady správného držení těla v různých výchozích polohách. Specifické varianty držení těla v konkrétních tancích, správné držení těla v párových tancích. Pohyb vedený švihový, pohyb provedený osmou, vlnou, pohyb komplexní. Sdružení jednotlivých variant pohybů do choreografických sekvencí. Rytmizace pohybu. Aplikace rytmických variant v konkrétních tancích. Chůze, běh, poskok, skok, taneční kroky v různém prostorovém řešení, též s tempovými, rytmickými, dynamickými obměnami. Prostorová cvičení - přímé, šikmé směry, křivky, jejich kombinace. Hudební hry, též s kreativním nábojem, skupinové tance, taneční hry. Základní lidové, společenské tance a kontratance tance.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 1 hodina za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je elementární hudebně pohybová příprava - pochopení a osvojení si základních principů vztahu mezi pohybem a hudbou. Pohybové školení zaměřené na ovládání poloh a pohybů jednotlivých částí těla ve shodě se zásadami správného držení těla a ve shodě s technickými a estetickými požadavky, platnými pro gymnastický pohyb a tanec. Předmět přináší studentovi základní teoretickou a praktickou dovednost v oblasti lidového, sportovního tance a kontratanců. Seznamuje s vybranými typickými národními tanci jiných národů a aktuálními trendy v oblasti tance
Studenti získají způsobilost pro kvalifikovanou výuku gymnastického pohybu s hudbou a tance.
|
Předpoklady
|
žádné
KAS/PG1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Aktivní účast při výuce, metodický výstup, 100% docházka. Povinná sestava s hudebním doprovodem.
|
Doporučená literatura
|
-
Bič, P. (2011). Tanečně-pohybová terapie v institucionální výchově: expresivně terapeutické metody - cesta ke změně v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Blížkovská, J. (1999). Úvod do taneční terapie. Brno.
-
Dvořáková, H. (2002). Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte.. Praha: Portál.
-
Krapková, H., & Šopková, J. (1999). Lidové tance. Vybrané lidové tance pro základní a střední školy.. Olomouc: UP.
-
Krapková, H., & Šopková, J. (1998). Tance: lidové, kontratance, společenské. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
-
Kulhánková,E. (2010). Hudebně pohybová výchova. Praha.
|