Předmět: Kurz vodních sportů

» Seznam fakult » FTK » KAS
Název předmětu Kurz vodních sportů
Kód předmětu KAS/KVSB2
Organizační forma výuky Kurz
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bank Navrátíková Taťána, Mgr.
Obsah předmětu
Technika a metodika windsurfingu: - rovnovážná cvičení na plováku - stěžňová technika, - manipulace s plachtou, - základní postavení, rozjezd a jízda, - základní obraty, obraty proti větru(Re), obraty po větru (halsa), - přímá jízda, slalomová jízda, - řízení WS, jízda různými kursy, - technika jízdy na boční a zadní vítr, - křižování (stoupání) proti větru, - řízená jízda pomocí bójí, - jízda s trapézem, - plážový start, - jízda ve skluzu, - klouzavá halsa - Powerhalsa. Teoretické znalosti: - bezpečnostní pravidla, - vlajková signalizace, - materiálové vybavení (plováky, ráhna, stěžně, plachty, klouby), - příprava WS kompletu (trimování, nastavení trapézových úvazků), - základy (hydrodynamiky, aerodynamiky). Doplňkové aktivity: - cyklistika, - in-line bruslení, - volejbal, - regenerace, strečink, - tenis, - minigolf.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět windsurfing B2 navazuje a prohlubuje základní dovednosti v jízdě a ovládání windsurfingu. Výuka windsurfingu se zaměřuje na nadstavbu a rozšiřující program, který je určen pro mírně pokročilé surfaře. Cílem předmětu je naučit studenty používat vybavení pro mírně pokročilé surfaře umožňující jízdu ve skluzu, s trapézem a ve větším větru. Program je zaměřen na metodiku výuky WS při dodržování všech bezpečnostních zásad a pravidel.
Po absolvování předmětu windsurfing B2 student umí: - účelně reagovat a bezpečně se chovat na otevřené vodní ploše, - umí správně používat vhodné materiálové vybavení WS dle povětrnostních podmínek, - umí využívat osvojené pohybové dovednosti a přizpůsobovat se podmínkám, - umí vyhodnotit situaci a správně manipulovat s WS.
Předpoklady
Předmět je určen studentům navazujícího Mgr. studia studijních oborů: učitelství tělesné výchovy, tělesná výchova a sport, aplikovaná tělesná výchova, ochrana obyvatelstva v prezenční formě studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta

Zápočtová regata na windsurfingu (řízená jízda kolem bóji). Písemný test z teorie. Aktivní účast na kurzu v plném rozsahu.
Doporučená literatura
  • Adamus, M., & Tomajko, D. (1994). Vyučovací postup při nácviku basketbalu [DVD]. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Adamus, M. (1997). Aplikace problémového vyučování při nácviku basketbalu ve školní tělesné výchově. Olomouc: UP.
  • Bezdíček, J. (1994). Windsurfing. Praha: Votobia.
  • Buchtel, J. et al. (2006). Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Karolinum.
  • Dobrý, L., & Semiginovský, B. (1988). Sportovní hry: výkon a trénink. Praha: Olympia.
  • Dobrý, L., & Velenský, E. (1987). Košíková (teorie a didaktika). Praha: SPN.
  • Dobrý, L. (1992). ..aby se tělesná výchova nepřežila III. Těl. Vých. Mlád., 57(6), 1-6.
  • Dobrý, L. (1977). Didaktika sportovních her. Praha: SPN.
  • Fajfer, Z. (2005). Trenér fotbalu mládeže 6 - 15 let. Praha: Olympia.
  • Haník, Z., & Lehnert, M. (2004). Volejbal. [Praha]: Český volejbalový svaz.
  • Jančálek, S. et al. (1978). Házená: (teorie a didaktika). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Jones, Phill. (1996). Windsurfing - příprava, základy a technika jízdy. Bratislava: Timy.
  • Kaplan, O. (1999). Volejbal. Praha: Grada.
  • Mareš, V., & Winkler, R. (1990). Windsurfing pro začátečníky a pokročilé. Praha:. Mládí a vítr.
  • Navara, M., Buzek, M., & Ondřej, O. (1986). Kopaná: (teorie a didaktika). Praha: SPN.
  • Růžička, I. (1999). Základy techniky a metodiky windsurfingu. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Štumbauer, J., & Vobr, R. (2005). Moderní lyžování. České Budějovice: Kopp.
  • Táborský, F. (2000). Házená ve škole. Praha: ČSH.
  • Tomajko, D., & Adamus, M. (1995). Využití problémového vyučování při nácviku basketbalu. In Sborník referátů z mezinárodní vědecké konference Hra v životě člověka (pp. 121-126). Plzeň: Západočeská Univerzita.
  • Tomajko, D. (1993). Aplikace didaktických stylů v basketbalu. Těl. Vých. Mlád. 59(4), 39-41.
  • Tomajko, D. (1997). Dynamický přístup k výuce sportovních her. In Sborní referátů z mezinárodního vědeckého semináře Didaktický proces v současném pojetí tělesné výchovy (pp. 67-70).. Olomouc: UP, FTK.
  • Tomajko, D. (1994). Epizody vyučovací jednotky s různými didaktickými styly. Těl. Vých. Sport. Mád., 60(8), 26-31.
  • Tůma, M., & Tkadlec, J. (2002). Házená: herní trénink, kondiční trénink, průpravná a herní cvičení. Praha: Grada.
  • Votík, J., & Zalabák, J. (2000). Trenér OFS. Praha: Olympia.
  • Votík, J. (1995). Sportovní příprava mládeže v kopané. Plzeň: ITV.
  • Votík, J. (2001). Trenér fotbalu "B" licence. Praha: Olympia.
  • Vrána, I. (1990). Jachting. Praha: Olympia.
  • Winner, K. (1995). Windsurfing. Champaign (IL): Human Kinetics.
  • Zapletalová, L., Přidal, V., & Tokár, J. (2001). Volejbal - učebné texty pre školenia trenérov 1. triedy. Bratislava: PEEM.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se zaměřením na speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ a ochrana obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní