Vyučující
|
-
Lehnert Michal, prof. PaedDr. Dr.
-
Machová Iva, Mgr. Ph.D.
-
Dub Jiří, Mgr.
-
Valenta Michal, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Systémové pojetí sportovního tréninku. Struktura sportovního výkonu a její specifika ve sportovních odvětvích. 2. Tréninkové zatížení složky, stanovení velikosti, vnější a vnitřní zatížení, dávkování zatížení, adaptace na zatěžování. 3. Základní organizační formy sportovního tréninku tréninková jednotka: typy, stavba, charakteristika částí; další organizační formy. 4. Technická příprava (TEP) sportovní dovednosti: členění, struktura, osvojování, fáze technické přípravy. 5. Taktická příprava strategie a taktika závodů a soutěží, fáze taktického jednání, nácvik a zdokonalování taktického jednání. 6. Kondiční příprava souvislosti s dalšími složkami, vybrané metodické aspekty. 7. Síla teoretické aspekty, metodika tréninku. 8. Rychlost teoretické aspekty, metodika tréninku. 9. Vytrvalost teoretické aspekty, metodika tréninku. 10. Flexibilita teoretické aspekty, metodika tréninku. 11. Koordinace teoretické aspekty, metodika tréninku. 12. Tréninkové cykly - roční tréninkový cyklus a další typy tréninkových cyklů, tréninková období, sportovní forma. 13. Systémové řízení sportovního tréninku, plánování, evidence, kontrola, vyhodnocování. 14. Sportovní trénink dětí a mládeže jako počáteční etapy dlouhodobé koncepce sportovního tréninku. 15. Vybavení sportovišť pro realizaci tréninkové jednotky, tréninkového soustředění (sportovního kempu) a dalších základních organizačních forem sportovního tréninku. 16. Trénink osob s tělesným postižením. Vybavení (specifické pomůcky) a podmínky pro trénink osob s TP
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 78 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozšířit teoretickou bázi poznatků o sportovním tréninku a jejich aplikací si osvojit didaktické dovednosti důležité pro vedení tréninkového procesu. Studenti rovněž získají přehled o požadavcích a specifikách tréninků sportovců se specifickými potřebami a o možnostech vybavení sportovišť pro realizaci tréninkového procesu.
Po absolvování předmětu získají studenti znalosti o sportovním výkonu a tréninkovém procesu a jeho řízení, které jim umožní: -Analyzovat strukturu sportovního výkonu a navrhnout adekvátní tréninkový plán s ohledem na etapu tréninku, tréninkové období a trénovanost svěřenců. -V rámci jednotlivých složek tréninku zvolit vhodné metody tréninku s přihlédnutím k stanoveným cílům, vývojovým specifikům apod. Studenti si rovněž osvojí základní didaktické dovednosti důležité pro vedení tréninkového procesu
|
Předpoklady
|
Prokázat znalosti z předmětů biomedicínského základu a základů sportovního tréninku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
-aktivní účast na přednáškách -evidovaná účast na seminářích -vypracování seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Dovalil, J., Choutka, M., Svoboda, B., Hošek, V., Perič, T., Potměšil, J., Vránová, J., & Bunc, V. (2009). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
-
Goodman, S. (1995). Coaching athletes with disabilities:General principles. Goanna Print, Australan Sports Commission.
-
Lehnert, M., Novosad, J., Neuls, F., Langer, F., & Botek, M. Trénink kondice ve sportu.
-
Nunn, C. J., & Goodman, S. (1994). Coaching amputee and les autres athletes. Belconnen: Australian Sports Commission.
-
Perič, T., Levitová, A., Petr, M., Košťál, M., & Slavík, O. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.
|