Předmět: Pohybová aktivita a sport seniorů

» Seznam fakult » FTK » KAS
Název předmětu Pohybová aktivita a sport seniorů
Kód předmětu KAS/KPAS
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pelclová Jana, prof. Mgr. Ph.D.
  • Wittmannová Julie, Mgr. Ph.D.
  • Harvanová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní terminologie (gerontologie, gerontopedagogika, gerontopsychologie atd.). Seznámení se specifiky daného věkového období z pohledu anatomie, fyziologie, psychologie a sociologie. Biologie stárnutí. 2. Aktuální legislativa v oblasti péče o seniory a její význam pro organizátory PA seniorů. Systém péče o seniory v ČR a ve vybraných zemích Evropy. 3. Aktivní stárnutí. Zdravý životní styl a jeho efekty na zpomalení průběhu degenerativních onemocnění. Doporučení pro pohybovou aktivitu seniorů. Výzkumné metodiky a techniky monitorování pohybové aktivity a sedavého chování seniorů. 4. Seznámení se základními pravidly PA seniorů s ohledem na jejich specifika - indikace a kontraindikace PA seniorů. Námětová cvičení. 5. Pohybové aktivity u nejčastěji se vyskytujících chorob a nemocí seniorského věku (osteoporóza, ischemická choroba srdeční, demence, problémy s váhou apod.). Námětová cvičení. 6. Zdravotní tělesná výchova u seniorské populace formy, cíle a úkoly zdravotní tělesné výchovy, obsah a prostředky, zásady, organizační jednotky zdravotní tělesné výchovy, přehled jednotlivých druhů oslabení, vzdělávání a legislativa. 7. Funkční diagnostika u seniorů- hodnocení svalového aparátu svalový systém (dělení svalů podle různých hledisek), posturální stabilizace, principy a zásady při vyšetřování. Vyšetřování svalového zkrácení, oslabení, pohybových stereotypů a hypermobility. Držení těla postura, postavení jednotlivých tělesných segmentů, metodika hodnocení držení těla, laterální a frontální pohled, Adamsův test, Mathiasův test, Jaroš-Lomíček, Klein-Thomas, siluetogramy a další metody. 8. Oslabení podpůrně-pohybového systému. Posturální vady kyfotické držení těla, zvětšená bederní lordóza, plochá záda, kyfolordotické držení těla, skoliotické držení těla, chabé držení těla. Oslabení dolních končetin hodnocení dolních končetin a klenby nožní, typologie nohy, oslabení kyčelních a kolenních kloubů, plochá noha, vady a deformity chodidla. 9. Kompenzační cvičení uvolňovací, protahovací (klasický strečink, strečinkové techniky s prvky PNF, pasivní strečink), fyziologické aspekty, posilovací cvičení, izotonická a izometrická kontrakce, zásady při cvičení, kontraindikace, účinek vybraných druhů cvičení. 10. Vertebrogenní obtíže akutní, chronické, příčiny, korekce, stabilizace, úlevové polohy, vyrovnávací cvičení, nevhodné pohybové činnosti, pohybový režim, ergonomické zásady (postel, židle, úprava pracovního prostoru), kompenzační pomůcky a chrániče.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Exkurze - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět poskytuje informace o obecných základech a východiscích pro práci s populací seniorů v oblasti pohybových aktivit a sportu. Seznamuje s aktuálními výzkumnými metodami, technikami i poznatky z oblasti výzkumu pohybové aktivity a sedavého chování seniorů. Dále předmět teoreticky i prakticky seznamuje studenty s konkrétními pohybovými aktivitami a sporty, které jsou vhodné pro seniorskou populaci. Studenti jsou seznamováni také s problematikou zdravotní tělesné výchovy u seniorské populace. Důraz je kladen zejména na vyrovnávací cvičení a prostředky, kterými lze pozitivně ovlivnit podpůrně-pohybový systém, na vědomosti o základní diagnostice svalového aparátu a metodice hodnocení držení těla, kompenzační cvičení na korekci svalových dysbalancí a funkčních poruch pohybového aparátu a rozvoj zdatnosti. Získané teoretické a praktické znalosti studenti využijí v jednotlivých oblastech svého profesního zaměření.
Po absolvování předmětu bude mít student teoretické znalosti v oblasti pohybových aktivit seniorů i zdravotní tělesné výchovy a bude schopen: 1. Využívat a analyzovat současné trendy v oblasti APA osob staršího věku a zdravotní tělesné výchovy; 2. Samostatně provést vyšetření svalového aparátu; 3. Diagnostikovat svalové zkrácení, oslabení a hypermobilitu; 4. Vyhodnotit základní pohybové stereotypy; 5. Posoudit držení těla jedince ve vztahu k jednotlivým poruchám podpůrně pohybového aparátu; 6. Aplikovat vhodné vyrovnávací cvičení; 7. Ma základě vyhodnocení individuálních potřeb a možností osob v seniorském věku připravit a realizovat vyučovací jednotku pohybových aktivit.
Předpoklady
Základní znalosti z anatomie a fyziologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce (80 %) Odevzdání projektové práce (2x) Praktická prezentace přípravy na pohybovou lekce pro seniory. Povinná účast na semináři Aktivní v každém věku
Doporučená literatura
  • Adamírová, J., & Libra, M. (2006). Cvičíme se seniory. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
  • Coppenolle, H., Wittmannová, J., & Miklánková, L. (2009). Karty aktivního stárnutí: Thenapa II : tematická síť oblasti aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Čevela, R., Kalvach, Z., & Čeledová, L. (2012). Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada.
  • Dostálová, I., & Aláčová, P. (2006). Vyšetřování svalového aparátu: svalové zkrácení a oslabení, pohybové stereotypy a hypermobilita. Olomouc: Hanex.
  • Dostálová, I., & Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc: Hanex.
  • Dostálová, I., Zatloukal, P., Loutocký, T., & Michalíková, Z. (2013). Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Dostálová, I. (2011). Zdravotní tělesná výchova (e-lerningový text). Olomouc.
  • Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team.
  • Hošková, B., & Matoušová, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy: pro studující FTVS UK. Praha: Karolinum.
  • Pelclová, J. Pohybová aktivita v životním stylu dospělé a seniorské populace České republiky.
  • Štikar, J., Hoskovec, J., & Šmolíková, J. (2007). Bezpečná mobilita ve stáří. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  • Štilec, M., & Marvanová, Z. (2004). Program aktivního stylu života pro seniory. Praha: Portál.
  • Štilec, M. (2003). Pohybově-relaxační programy pro starší občany. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Trenérství a sport - pedagogika volného času (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -