Předmět: Nespecifický trénink ve sportu

» Seznam fakult » FTK » KAS
Název předmětu Nespecifický trénink ve sportu
Kód předmětu KAS/KNTS
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valenta Michal, Mgr.
  • Buben Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Štěpán Jiří, Mgr.
Obsah předmětu
1. Trénink dětí a mládeže, nespecifický trénink. 2. Osvojování pohybových dovedností a rozvoj pohybových schopností prostřednictvím nespecifických prostředků nezbytných pro úspěšnou realizaci sportovního výkonu. 3. Osvojování praktických i teoretických základů vybraných pohybových dovedností z atletiky, gymnastiky a úpolů (akrobatická průpravná cvičení, přetahy, přetlaky, odpory, pádové techniky, chůze, běh, skok, hod a vrh) za účelem vytvoření co nejširšího pohybového fondu umožňujícího výkonnostní růst v pozdějších fázích (obdobích) sportovní přípravy. 4. Didaktické formy a metody v tréninkových jednotkách dětí a mládeže s využitím atletického, gymnastického a úpolového obsahu (formy a metody pro rozvoj a udržení vytrvalosti, síly, rychlosti, flexibility a koordinace). 5. Využití nářadí, náčiní i alternativních pomůcek v nespecifickém tréninku dětí, mládeže a začátečníků. 6. Aplikace nových trendů v nespecifickém tréninku do přípravy mládeže z pohledu atletiky, gymnastiky a úpolů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Domácí příprava na výuku - 32 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 32 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům potřebné vědomosti a praktické dovednosti v oblasti podpory rozvoje sportovní výkonnosti u dětí, mládeže a začátečníků v různých sportovních odvětvích a disciplínách pomocí nespecifických metod, forem a prostředků. Dílčím cílem je prohloubit a aplikovat poznatky o tréninkovém procesu se zaměřením především na nespecifický trénink a přispět k rozvoji kompetencí v oblasti trenérství.
Student je schopen vytvářet obsah sportovní přípravy zejména dětí a mládeže nespecifického charakteru v různých sportech a pohybových aktivitách.
Předpoklady
Student zná základy teorie sportovního tréninku, anatomie, fyziologie a antropomotoriky. Uvedené znalosti dokáže používat v praktické výuce.

Hodnoticí metody a kritéria
Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce, příprava obsahu tréninkového mikrocyklu formou nespecifického tréninku.
Doporučená literatura
  • Alter, M. J. (1999). Strečink. Praha: Grada.
  • Boyle, M. (2004). Functional training for sports. Champaign, IL.
  • Bursová, M., Charvát, L., & Benešová, D. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací.
  • ČERMÁK, J., CHVÁLOVÁ, O., BOTLÍKOVÁ, V.DVOŘKOVÁ, H. (2000). Záda už mě nebolí.. Praha.
  • Dintiman, G. B. et al. (1997). Sports speed. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Dostál, E. (1985). Didaktika školní atletiky. Praha: UK.
  • Dovalil, J. et al. (2002). Výkon a trénink ve sportu.. Praha: Olympia.
  • Ďurech, M. et al. (2000). Úpoly. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • Kolektiv autorů. (2008). Posilování od A do Z. Brno: Computer Press.
  • Krištofič, J. (2000). Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV.
  • Krištofič, J. (2007). Kondiční trénink : 207 cvičení s medicinbaly, expandery a aerobary. Praha: Grada.
  • Kuhn, K. (2005). Vytrvalostní trénink. České Budějovice: KOPP.
  • Lehnert, M., Novosad, J., Neuls, F., Langer, F., & Botek, M. Trénink kondice ve sportu.
  • Millerová, V. et al. (2002). Běhy na krátké tratě. Praha: Olympia.
  • Moran, G. T., & Mc Glynn, G. H. (1997). Cross training for sports. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Neumann, G., Pfutzner, A., & Hottenrott, K. (2005). Trénink pod kontrolou: metody, kontrola a vyhodnocení vytrvalostního tréninku. Praha: Grada.
  • Perič, Z. (2004). Sportovní příprava dětí.. Praha: Grada.
  • Reguli, Z. (2005). Úpolové sporty. Brno: Masarykova univerzita.
  • Vacula, J., Dostál, E., & Vomáčka, V. (1983). Abeceda atletického tréninku. Praha: Olympia.
  • Vindušková, J. et al. (2003). Abeceda atletického trenéra. Praha: Olympia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr