Předmět: Diagnostika sportovní výkonnosti

» Seznam fakult » FTK » KAS
Název předmětu Diagnostika sportovní výkonnosti
Kód předmětu KAS/KDS2
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hůlka Karel, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Řešené oblasti: - Problematika vyhodnocení zatížení hráčů v utkání ve vybrané sportovní hře - Problematika vyhodnocení zatížení hráčů v tréninku ve vybrané sportovní hře - Problematika vyhodnocení zatížení sportovců v cyklických a acyklických sportech - Problematika ověření validity motorických testů ve vybrané sportovní hře - Problematika ověření validity motorických testů v cyklických a acyklických sportech - Problematika ověření reliability, senzitivity a využitelnosti motorických testů ve vybrané sportovní hře - Problematika ověření reliability, senzitivity a využitelnosti motorických testů v cyklických a acyklických sportech - Problematika diagnostiky únavy pro sportovním výkonu ve vybraném sportu - Problematika diagnostiky techniky v cyklických a acyklických sportech - Strategie diagnostiky v ročním tréninkovém cyklu u dorosteneckých a dospělých kategorií ve vybraném sportu Upravit název tématu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 18 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 18 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 18 hodin za semestr
Výstupy z učení
Záměrem předmětu je aplikovat vědomosti i praktické dovednosti v oblasti diagnostických metod zabývajících se analýzou a vyhodnocováním sportovního výkonu v různých sportovních odvětvích a disciplínách. Základním úkolem studentů bude uplatnit znalosti z předmětu "Diagnostika ve sportu 1" v praxi, zvolit si oblast výzkumu, vytvořit výzkumný projekt (diagnostický záměr, technika) řešící jeden z níže uvedených problémů, následně provést měření (získat potřebná data) a v rámci diskuse k prezentaci výsledků interpretovat výsledky měření.
Po absolvování předmětu je u studenta vytvořen základ vědomostí i praktických dovedností pro užití jednotlivých prvků diagnostického subsystému při řízení tréninkového procesu v základní a specializované etapě sportovní přípravy.
Předpoklady
Poznatky z předmětu Anatomie, Fyziologie zátěžové, sportovní biomechaniky a Diagnostiky sportovní výkonnosti 1.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

-Aktivní účast na praktických cvičeních -dva projekty na zvolené téma (záměr, měření, interpretace získaných výsledků -tvorba strategie diagnostiky v ročním tréninkovém cyklu u dorosteneckých a dospělých kategorií ve vybraném sportu -Ústní zkouška: 1. Charakteristika sportovního výkonu 2. Vymezení pojmu diagnostiky a popis diagnostického procesu 3. Teorie měření, teorie číselných škál 4. Teorie testů a jejich vlastnosti 5. Validita motorických testů 6. Reliabilita motorických testů 7. Diagnostika pohybových dovedností, kvalitativní diagnostika 8. Diagnostika pohybových dovedností, zpětnovazební informace 9. Diagnostika zatížení v průběhu tréninku, utkání nebo soutěže 10. Možnosti hodnocení velikosti zatížení po tréninku, utkání nebo soutěži 11. Somatodiagnostika 12. Diagnostika v plavání 13. Diagnostika v atletice 14. Diagnostika v gymnastice 15. Diagnostika ve sportovních hrách 16. Obhajoba projektu "Strategie diagnostiky v ročním tréninkovém cyklu"
Doporučená literatura
  • Belej, M., & Junger, J. (2006). Motorické testy koordinačných schopností. Prešov: Prešovská univerzita, Fakuta športu.
  • Boyle, M. (2004). Functional training for sports. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Dvořák, R. (2007). Základy kinezioterapie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Kohoutek, M. (2000). Testování motorických schopností. Manuál pro učitele tělesné výchovy na základních školách. Praha.
  • Langer, F. (2006). Diagnostika sportovní výkonnosti. Sborník z konferece trenérů Olympiské solidarity. Nymbur: Český olympijský výbor.
  • Langer, F. (2008). Diagnostika tlakových sil při kontaktu nohy s podložkou ve sportu pomocí vyšetřovacích metod, běžně využívaných ve fyzioterapii a rehabilitačním lékařství. Mezinárodní konference Sport a kvalita života. Brno: Fakulta sportovních studií.
  • Měkota, K., & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN.
  • Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019a) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní