Předmět: Didaktika školního lyžování a snowboardingu

» Seznam fakult » FTK » KAS
Název předmětu Didaktika školního lyžování a snowboardingu
Kód předmětu KAS/DSLS
Organizační forma výuky Kurz
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Machová Iva, Mgr. Ph.D.
  • Pelclová Jana, prof. Mgr. Ph.D.
  • Bělka Jan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dub Jiří, Mgr.
  • Poláková Martina, Mgr.
  • Hůlka Karel, doc. Mgr. Ph.D.
  • Valenta Michal, Mgr.
  • Buben Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Jakubec Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Ješina Ondřej, Mgr. Ph.D.
  • Bank Navrátíková Taťána, Mgr.
  • Vařeková Renata, MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didaktika lyžování se zaměřuje na základní a rozšiřující program. Základní program: - Všeobecná lyžařská průprava (manipulace s výzbrojí, chůze, obraty, skluz, výstupy, pádová technika, imitace jízdy na vleku). - Specializovaná lyžařská průprava (jízda přímo, jízda šikmo svahem, sesouvání, odšlapování, bruslení). - Oblouky ke svahu (z přívratného postavení). - Oblouky přívratné (v pluhu, z pluhu, z přívratu vyšší lyží, z přívratu nižší lyží). - Oblouky ke svahu (z paralelního postavení), mírná a zvýrazněná vlnovka. - Oblouky smýkané (driftové) - základní paralelní oblouk. - Oblouk ke svahu (carvingový), mírná vlnovka, carvingová vlnovka. - Oblouky řezané (carvingové) - základní carvingový oblouk. Rozšiřující program: - Oblouky smýkané různého poloměru (střední, krátký, dlouhý). - Oblouky carvingové různého poloměru (střední, krátký, dlouhý). - Oblouky modifikované dle sněhových podmínek (s přeskokem, v boulích, na strmém svahu, v krustě, v hlubokém sněhu, na ledu). - Fungarving, Racecarving. Didaktika lyžování: - Výukové postupy (přímý, alternativní). - Didaktické pomůcky (kloboučky, míče, švihadla, ringo kroužky, pneu, špagety, krátké slalomové tyče, štětiny). - Rozbor techniky jízdy, diagnostika a korekce chyb (zásobník cvičení). - Práce a využití video-techniky při výuce lyžování. - Slalomová tyč jako didaktický prostředek (netradiční tratě, překážkové dráhy, les tyčí, paralelní slalom, SL, OS. Didaktika snowboardingu se zaměřuje na základní program. - Všeobecná SNOWB průprava (nošení, nastupování, postavení (goofy / regular), pádová technika, postoj, obraty, poskoky, těžiště). - Specializovaná SNOWB průprava (rovnovážná cvičení, koloběžka, skluz, jízda přímo do zastavení, brzdění, výstupy, přesun, jízda na vleku). - Sesouvání po spádnici, sesouvání šikmo svahem (Backside / Frontside). - Jízda šikmo svahem, obraty, girlandy, jízda na switch. - Oblouk ke svahu smýkaný (Backside / Frontside). - Základní smýkaný (driftový) oblouk. - Smýkaný (driftový) oblouk s odlehčením vzhůru. - Oblouk ke svahu řezaný (Backside / Frontside). - Základní řezaný (carvingový) oblouk. - Řezaný (carvingový) oblouk s odlehčením vzhůru. - Přejezdy terénních nerovností, skoky. Didaktika SNOWB: - Využití didaktických pomůcek. - Rozbor techniky jízdy, diagnostika a korekce chyb (zásobník cvičení). - Práce a využití video-techniky při výuce snowboardingu. - Metoda "Partnerský systém" (individuální výuka 1 na 1). Metodika - Didaktický výstup v družstvu (nácvik lyžařské dovednosti).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 7 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na dvě sportovní aktivity lyžování a snowboarding. Cílem předmětu je metodika a didaktika obou sportovních aktivit, přičemž důraz je kladen na nácvik základních dovedností z lyžování a snowboardingu. Výukové programy vybavují studenty dovednostmi z oblasti didaktiky a diagnostiky lyžování i snowboardingu. Využívají didaktické prostředky a korekční cvičení při odstraňování chyb v technice jízdy. Zaměřují se na dodržování bezpečnostních pravidel, zásad a tolerantního chování mezi lyžaři a snowboardisty na sjezdových tratích.
Student po absolvování předmětu: - Ovládá základní dovednosti z alpského lyžování. - Umí demonstrovat základní dovednosti ze snowboardingu pomocí názorné ukázky. - Umí diagnostikovat chyby v technice jízdy na lyžích a navrhnout jejich korekci. - Uplatňuje didaktické zásady a diagnostiku při výuce snowboardingu. - Respektuje a ovládá bezpečnostní pravidla na sjezdových tratích při lyžování a snowboardingu. - Zná didaktické zásady a uplatňuje je při výuce lyžování.
Předpoklady
Předmět je určen studentům v navazující magisterské etapě (NMgr.) prezenčního studia pro studijní obory Tělesná výchova a sport (TVS), učitelství Tělesné výchovy (TV), Aplikovaná tělesná výchova (ATV), Ochrana obyvatelstva (OchO) podmiňující předmět je Kurz pobytu v zimní přírodě (FTK/PZP1) z Bc. etapy.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Zápočtové požadavky: Lyžování praxe: - Oblouk střední carvingový. - Oblouk střední smýkaný. - Závod ve slalomu. Snowboarding praxe: - Sesouvání šikmo svahem (Frontside / Backside). - Oblouk smýkaný (driftový) s odlehčením vzhůru. Didaktika - Metodický výstup v družstvu (vyučovací postup). - Rozbor techniky jízdy (video-záznam diagnostika chyb). - Přímá pedagogická praxe 5 hodin (výuka dětí-začátečníků). Teorie - Písemná příprava didaktického výstupu.
Doporučená literatura
  • Binter, L. (2012). Snowboarding. Praha: Grada Publishing.
  • Brtník, J., & Neuman, J. (2008). Zimní hry na sněhu i bez něj. Praha: Portál.
  • Částka, K., Kolovská, I., & Votík, J. (2005). Jak dokonale zvládnout carving. Praha: Grada Publishing.
  • Částka, K., kolovská, I., Votík, J. jak dokonale zvládnout carving.
  • Dvořák, D., & Husáková, J. (2014). Snowboarding: metodika výuky. Praha: Grada Publishing.
  • Kovařík, V. (1991). Teorie a didaktika lyžování. Brno: Masarykova univerzita.
  • Lochmanová, L., & Mazal, F. (1998). Učitel TV mezi paragrafy. Olomouc: Hanex.
  • Louka, O., Večerka, M., & Blažek, D. (2007). Snowboarding. Praha: Grada Publishing.
  • Musil, D., Reichert, J., & Najman, M. (2008). Lyžování od základů po freestyle. Praha: Grada Publishing.
  • Nosková, P., & Luža, J. (1998). Základy snowboardingu. Brno: Masarykova univerzita.
  • Reichert, J., & Musil, D. (2007). Lyžování: od začátků k dokonalosti. Praha: Grada Publishing.
  • Štumbauer, J., & Vobr, R. (2007). Carving. České Budějovice: KOPP.
  • Štumbauer, J., & Vobr, R. (2005). Moderní lyžování. České Budějovice: Kopp.
  • Štumbauer, J.,Vobr. R. Carving.
  • Treml, J. (2004). Lyžování dětí. Praha: Grada Publishing.
  • Večerka, M. Freestyle snowboarding.
  • Večerka, M. (2003). Freestyle snowboarding. Praha: Computer Press.
  • Vobr, R. (2006). Snowboarding. České Budějovice: KOPP.
  • Weiss, Ch. (1993). Snowboarding od A do Z. Praha: Český spisovatel.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se zaměřením na speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ a ochrana obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní