Předmět: Didaktika školní plavání

» Seznam fakult » FTK » KAS
Název předmětu Didaktika školní plavání
Kód předmětu KAS/DISP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Neuls Filip, Mgr. Ph.D.
  • Viktorjeník Dušan, Mgr. Ph.D.
  • Dub Jiří, Mgr.
Obsah předmětu
Vliv vodního prostředí a plavání na člověka, historie plavání, fyzikální základy plavání, metodika nácviku jednotlivých plaveckých způsobu (motýlek, znak, prsa, volný způsob), aplikace didaktiky tělesné výchovy do plaveckého výcviku, pravidla plavání, další plavecké sporty (vodní pólo, skoky do vody, synchronizované plavání).

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seznámit studenty formou přednášek a seminářů s teoretickými poznatky z oblasti plavání a plaveckých sportů. Student se aktivně účastní výuky plavání v plavecké škole.
Student získá teoretické znalosti o didaktice plavání a problematice plaveckých sportů (historie, biomechanika, metodika, sportovní trénink, pravidla apod.), dokáže aplikovat poznatky z jiných oborů (anatomie, fyziologie, fyzika apod.). Tyto poznatky uplatní na pedagogické praxi v plavecké škole.
Předpoklady
Student musí splnit požadavky z předmětů Plavání PG2.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce

Závěrečná zkouška - písemný test, ústní přezkoušení.
Doporučená literatura
  • & Neuls, F. (2013). Plavání: (příručka pro studující tělovýchovné obory). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • HOFER, Z., a kol. (2012). Technika plaveckých způsobů,3. vyd.. Praha: Karolinum.
  • Hoch, M. et al. (1987). Plavání: teorie a didaktika. Praha: SPN.
  • Knobová, P., & Svozil, Z. (1997). Hry a pohybové činnosti ve vodě. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Miler, T. (1984). Branně tělovýchovné aktivity: plavání ve ztížených podmínkách a záchrana tonoucích. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Svozil, Z. (1992). (1992). Didaktika plavání pro 2. stupeň základní školy.. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se zaměřením na speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ a ochrana obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní