Předmět: Perception and cognition in sports

» Seznam fakult » FTK » DSPT
Název předmětu Perception and cognition in sports
Kód předmětu DSPT/@2PKS
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Psotta Rudolf, prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získat hlubší znalosti o neuromotorickém řízení pohybové činnosti a roli percepčních a kognitivních funkcí, které leží v základu motorických dovedností a dovednostního výkonu. Student získá znalosti o senzomotorické a psychomotorické podstatě motorických dovedností, a o adaptaci a změnách senzomotorických/psychomotorických funkcí v důsledku sportovního tréninku. Student si osvojí metodologie a metody behaviorálního výzkumu motorických dovedností a pohybového učení včetně současných sofistikovaných metod (eye tracking, stroboskopie). Obsah: 1. Teoretické koncepce pohybového výkonu - kognitivní koncepce, dynamicko-systémový a ekologicko-psychologický přístup, teorie přímé percepce a pohybové akce. 2. Vizuální percepce ve sportovní, výkonu, vizuálně percepční dovednosti - strategie zrakového vyhledávání, detekce relevantních podnětů z prostředí, využití pokročilých signálů z prostředí, rozpoznání vzorců vnější situace. Vztah k obecným vizuálním funkcím a dovednostem (vizuální "hardware"). 3. Trénink vizuálně percepčních dovedností pro sportovní a jinou pohybově náročnou činnost, vizuální stroboskopický trénink, quiet eye trénink. 4. Metodologie výzkumu a diagnostika sportovně specifických vizuálních dovedností (laboratorní a terénní metodiky). 5. Sportovně specifické kinestetické dovednosti. Diagnostika. Změny v důsledku pohybového tréninku. 6. Anticipace ve sportu. Anticipační dovednosti ve sportovním výkonu. 7. Trénink anticipačních dovedností ve sportu. 8. Diagnostika a metodologie výzkumu sportovně specifických anticipačních dovedností (laboratorní a terénní diagnostika). 9. Rozhodování ve sportovní činnosti. Disjunktivní reakce. Rozhodování v rychlém sledu (refrakční psychologická perioda). Výběr pohybové odpovědi v náhodně proměnlivých situacích. 10. Trénink dovednosti v rozhodování. Úloha anticipace, specifických znalostí, paměti a myšlení. 11. Diagnostika a metodologie výzkumu dovedností v rozhodování ve sportu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Psotta, R., Abdollahipour, R., & Janura, M. (2020). The effects of attentional focus of instruction on the performance of a whole-body coordination task in children with developmental coordination disorder.. Research in Developmental Disabilities, 101, Article 103654.
  • Schmidt, R. A., Lee, T. D., Winstein, C. J., Wulf, G., & Zelaznik, H. J. (2019). Motor control and learning.. Human Kinetics.
  • Starkes, J. L., & Ericsson, K. A. (Eds.). (2003). Expert performance in sports: Advances in research on sport expertise.. Human Kinetics.
  • Vickers, J. N. (2007). Perception, cognition, and decision training. The quiet eye in action.. Human Kinetics.
  • Williams, A. M., & Hodges, N. (Eds.). (2009). Skill acquisition in sport: Research, theory and practice.. Routledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Kinanthropology (2022) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Kinanthropology (2022) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -