Hlavním cílem předmětu je poznat a porozumět významu etických (morálních) zásad ve všech fázích výzkumu (včetně publikování jeho výsledků) s respektováním podmínek a faktorů daných prostředím výzkumu. Předmět má tři základní cíle: a) porozumět nutnosti etického přístupu v oblasti vědeckého zkoumání; b) znát a umět aplikovat poznatky z dokumentů týkajících se etiky výzkumu; c) aplikovat etický přístup ve výzkumu v oblasti kinantropologie (se zaměřením na oblast psychologickou, pedagogickou, filozofickou) včetně specifik daných prostředím, zaměřením, lidskými účastníky apod. Hlavní témata: - Základy etiky vědecké práce a zásady výzkumu. - Základní dokumenty týkající se etiky výzkumu (v úrovni mezinárodní, české, univerzitní, fakultní), jejich význam. - Etický kodex akademických a odborných pracovníků Univerzity Palackého v Olomouci. - Specifika přístupu ve výzkumu zahrnujícím osoby s disabilitou, dětí, jedince ohrožené sociální exkluzí apod. - Informovaný souhlas, jeho podoby, význam a zásady. - Etické aspekty a standardy psychologického výzkumu. - GDPR ve výzkumu. - Osobnost výzkumného pracovníka a rizika "zainteresovanosti".
|
-
AAMC Committee on Research Integrity. (1997). Developing a code of ethics in research: A guide for scientific societies.. Association of American Medical Colleges.
-
Alberta Research Ethics Community Consensus Initiative. (2008). Ethics decision-support tools for projects..
-
Cummings, M. L. (2002). Informed consent and investigational new drug abuses in the U.S. military.. Accountability in Research, 9(2), 93-103.
-
EFPA. (2005). Meta - Code of ethics..
-
Eide, P., & Kahn, D. (2008). Ethical issues in the qualitative researcher-participant relationship.. Nursing Ethics, 15(2), 199-207.
-
Etický kodex akademických pracovníků a vědeckých pracovníků Univerzity Palackého v Olomouci. (2015). Etický kodex akademických pracovníků a vědeckých pracovníků Univerzity Palackého v Olomouci.. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Etický kodex zaměstnanců a studentů Univerzity Palackého v Olomouci. (2017). Etický kodex zaměstnanců a studentů Univerzity Palackého v Olomouci. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Evropská charta pro výzkumné pracovníky. Kodex chování pro přijímání výzkumných pracovníků (přílohy Doporučení Evropské komise ze dne 11. března 2005, 2005/251/ES). (2006). Evropská charta pro výzkumné pracovníky. Kodex chování pro přijímání výzkumných pracovníků (přílohy Doporučení Evropské komise ze dne 11. března 2005, 2005/251/ES)..
-
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši.. Portál.
-
Greeenhalgh, T. (2003). Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu.. Grada Avicenum.
-
Griffin, T., & Balandin, S.Ethical research involving people with intellectual disabilities. In E. Emerson, C. Hatton, T. Thompson, & T. R. Parmenter (Eds.). (2004). The international handbook of applied research in intellectual disabilities (pp. 61-82).. John Wiley & Sons.
-
Hewson, C., Yuwson, P., Laurent, D., & Vogel, C. (2003). ). Internet research methods: A practical guide for the social and behavioural sciences.. Sage.
-
Ivanová, K., & Zielina, M. (2010). Etika pro vědecko-výzkumné pracovníky.. Moravská vysoká škola Olomouc.
-
Jankovský, Jiří. (2003). Etika pro pomáhající profese. Prah - Triton.
-
Lindsay, G., Koene, C., Ovreeide, H., Lang, F. (2010). Etika pro evropské psychology. Praha.
-
Mann, Ch., & F. Stewart. (2000). Internet communication and qualitative research: A handbook for researching online.. Sage.
-
Ministerstvo zdravotnictví České republiky. (2019). Vyhláška č. 252/2019 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů..
-
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
-
Moravec, V. (2005). Etika a česká média. In 10 let v českých médiích.. Portál.
-
Munzarová, M. (2005). Lékařský výzkum a etika. Praha: Grada Publishing.
-
National Health and Medical Research Council. (1999). National statement on ethical conduct in research involving humans..
-
Newman, E., McCoy, V., & Rhodes, A. (2001). Ethical research practice with human participants: Problems, pitfalls and beliefs of funded researchers. In Proceedings From the 2000 ORI Research Conference on Research Integrity..
-
Nulíček, M., Donát, J., Nonnemann, F., Lichnovský, B., Tomíšek, J., & Kovaříková, K. (2017). GDPR / Obecné nařízení o ochraně osobních údajů.. Wolters Kluwer.
-
Plháková, A. (2010). Učebnice obecné psychologie.. Academia.
-
Rodgers, J. (2010). Trying to get it right: Undertaking research involving people with learning difficulties.. Disability & Society, 14(4), 421-433.
-
Shamoo, A. E., & Resnik, D. B. (2009). Responsible conduct of research (2nd ed.).. Oxford University Press.
-
SRCD. (2007). SRCD ethical standards for research with children..
-
Standardy pro pedagogické a psychologické testování. (2001). Standardy pro pedagogické a psychologické testování.. Testcentrum.
-
Štěrbová, D. (2012). Psychologické aspekty etiky výzkumu.. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Tjeltveit, A. C., & Gottlieb, M. C. (2010). Avoiding the road to ethical disaster: Overcoming vulnerabilities and developing resilience.. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 47(1), 98-110.
-
Weiss, P. a kol. (2011). Etické otázky v psychologii. Praha: Portál.
-
World Medical Association. (2021). Helsinská deklarace WMA - Etické zásady pro lékařský výzkum s účastí lidských bytostí..
-
World Medical Association. (2004). World Medical Association Declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects..
|