Cílem předmětu je uvědomění si významu role holistické výchovy a zážitkové pedagogiky v kinantropologickém diskursu, její zařazení na pomezí oborů kinantropologie a pedagogiky. Hlavní témata předmětu: České a zahraniční zdroje tohoto edukativního přístupu (turistika, woodcraft, skauting, tramping, Foglar, Prázdninová škola Lipnice; Friluftsliv, Outward Bound, expeditionary learning aj.), kinantropologická specifikace a dobově podmíněná terminologie (pohybová rekreace, pobyt a pohyb v přírodě, edukační dimenze rekreace, moderní formy výchovy v přírodě, intenzivní rekreační režimy, prázdninová pedagogika). Role prožitku (zážitku, zkušenosti) v postmoderní společnosti: odlišení soudobé akcentace zážitkového vytržení od smysluplných prožitkových situací a jejich pedagogického využití, hédoné versus eudaimonia. Vazby a souvislosti holistické výchovy a zážitkové pedagogiky na pedagogickou a filosofickou kinantropologii.
|
-
Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase).. Portál.
-
Lovett, K. (2020). Diverse pedagogical approaches to experiential learning.. Palgrave Macmillan.
-
Parry, J., & Allison, P. (Eds.). (2020). Experiential learning and outdoor education: Traditions of practice and philosophical perspective.. Routledge.
-
Roberts, J. W. (2012). Beyond learning by doing: Theoretical currents in experiential education.. Routledge.
|