Cílem předmětu je získat hlubší znalosti o neuromotorickém řízení pohybové činnosti a roli percepčních a kognitivních funkcí, které leží v základu motorických dovedností a dovednostního výkonu. Student získá znalosti o senzomotorické a psychomotorické podstatě motorických dovedností, a o adaptaci a změnách senzomotorických/psychomotorických funkcí v důsledku sportovního tréninku. Student si osvojí metodologie a metody behaviorálního výzkumu motorických dovedností a pohybového učení včetně současných sofistikovaných metod (eye tracking, stroboskopie). Obsah: 1. Teoretické koncepce pohybového výkonu - kognitivní koncepce, dynamicko-systémový a ekologicko-psychologický přístup, teorie přímé percepce a pohybové akce. 2. Vizuální percepce ve sportovní, výkonu, vizuálně percepční dovednosti - strategie zrakového vyhledávání, detekce relevantních podnětů z prostředí, využití pokročilých signálů z prostředí, rozpoznání vzorců vnější situace. Vztah k obecným vizuálním funkcím a dovednostem (vizuální "hardware"). 3. Trénink vizuálně percepčních dovedností pro sportovní a jinou pohybově náročnou činnost, vizuální stroboskopický trénink, quiet eye trénink. 4. Metodologie výzkumu a diagnostika sportovně specifických vizuálních dovedností (laboratorní a terénní metodiky). 5. Sportovně specifické kinestetické dovednosti. Diagnostika. Změny v důsledku pohybového tréninku. 6. Anticipace ve sportu. Anticipační dovednosti ve sportovním výkonu. 7. Trénink anticipačních dovedností ve sportu. 8. Diagnostika a metodologie výzkumu sportovně specifických anticipačních dovedností (laboratorní a terénní diagnostika). 9. Rozhodování ve sportovní činnosti. Disjunktivní reakce. Rozhodování v rychlém sledu (refrakční psychologická perioda). Výběr pohybové odpovědi v náhodně proměnlivých situacích. 10. Trénink dovednosti v rozhodování. Úloha anticipace, specifických znalostí, paměti a myšlení. 11. Diagnostika a metodologie výzkumu dovedností v rozhodování ve sportu.
|
-
Psotta, R., Abdollahipour, R., & Janura, M. (2020). The effects of attentional focus of instruction on the performance of a whole-body coordination task in children with developmental coordination disorder.. Research in Developmental Disabilities, 101, Article 103654.
-
Schmidt, R. A., Lee, T. D., Winsten, C., Wulf, G., & Zelaznik, H. (2019). Motor control and learning (6th ed.).. Human Kinetics.
-
Starkes, J. L., & Ericsson, K. A. (Eds.). (2003). Expert performance in sports: Advances in research on sport expertise.. Human Kinetics.
-
Vickers, J. N. (2007). Perception, cognition, and decision training. The quiet eye in action.. Human Kinetics.
-
Williams, A. M., & Hodges, N. (Eds.). (2009). Skill acquisition in sport: Research, theory and practice.. Routledge.
|