Předmět: Mechanismy a poruchy motoriky člověka

» Seznam fakult » FTK » DSPT
Název předmětu Mechanismy a poruchy motoriky člověka
Kód předmětu DSPT/2MPM
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Poděbradská Radana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je rozšíření znalostí o mechanismech řízení hybnosti v oblasti běžných denních, profesních a sportovních aktivit. Seznamuje se se senzomotorickými regulacemi pohybových aktivit člověka ve zdraví, nemoci a po úrazech. Navazuje na znalosti získané v předmětech, které se zabývaly v předchozím studiu neurofyziologickými mechanismy pohybu a jejich poruchami. Pozornost je zaměřena na aplikaci teoretických poznatků v pedagogické, sportovní a zdravotnické praxi, v nichž budou budoucí absolventi doktorského studijního programu působit. Témata zadaných prací jsou volena v kontextu s obsahem připravované disertační práce. Hlavní témata: Rozvoj senzomotorických mechanismů v ontogenezi. Mechanismy řízení hybnosti - hrubá a jemná motorika. Hodnocení motorických projevů člověka terénními a laboratorními metodami (se zaměřením na metody odpovídající tématu disertační práce). Diagnostika poruch motoriky. Motorické učení. Zvládání poruch hybnosti metodami založenými na znalosti neurofyziologických mechanismů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Cameron, M. H., & Monroe L. G. (2007). Physical rehabilitation: Evidence-based examination, evaluation, and intervention.. Saunders.
  • Carter, R. E., & Lubinsky, J. (2016). Rehabilitation research: Principles and applications (5th ed.).. Elsevier.
  • Frommelt, P., & Lösslein, H. (2010). NeuroRehabilitation.. Springer-Verlag.
  • Latash, M. (2012). Fundamentals of motor control.. Academic Press.
  • Law, M., & MacDermid, J. (Eds.). (2014). Evidence-based rehabilitation: A guide to practice.. SLACK.
  • Lundy-Ekman, L. (2013). Neuroscience: Fundamentals for rehabilitation (4th ed.).. Elsevier.
  • Shepherd, R. B. (Ed.). (2014). Cerebral palsy in infancy.. Churchill Livingstone.
  • Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. (2012). Motor control: Translating research into clinical practice (4th ed.).. Williams & Wilkins.
  • Suzuku, T. (Ed.). (2017). Neurological physical therapy.. InTechOpen.
  • Švestková, O., Angerová, Y., Druga, R., Pfeiffer, J., & Votava J. (2017). Rehabilitace motoriky člověka.. Grada.
  • Trew, M., & Everett, T. (Eds.). (2005). Human movement: An introductory text (5th ed.).. Churchill Livingstone.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Kinantropologie (2022) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Kinantropologie (2022) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -