Vyučující
|
-
Seitlová Klára, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. ZP - východiska, pojmy a definice 2. Psychologické základy ZP 3. Hlavní činitelé ovlivňující zážitkovou pedagogiku - cíle (směřování), obsah (co k čemu a proč) 4. Osobnost lektora (instruktora) a jeho role v ZP 5. Organizace zabývající se zážitkovou pedagogikou: Outward Bound, Project Adventure, PŠL, Hnutí GO, Hnutí Brontosaurus, Junák,atd. 6. Metoda dramaturgie 7. Metoda motivace 8. Metoda zpětné vazby 9. Skupinová dynamika 10. Hra jako ústřední prostředek zážitkové pedagogiky: - Iniciativní hry - seznamovací, zahřívací, kontaktní, na rozvoj důvěry. - Hry na rozvoj komunikace a spolupráce, týmové hry. - Hry zaměřené na psychiku- strategické a simulační, diskuzní, psyhologické hry. - Hry na rozvoj tvořivosti - nehmotná a konstrukční tvorba, rukodělné práce. - Závěrečné hry a rituály - hry pro reflexi a závěrečné hodnocení. - Lanové aktivity - hry, překážky a překážkové dráhy. 11. Příprava, vedení a hodnocení programů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s využitím zážitkové pedagogiky ve školním, ale i komerčním prostředí. Nastiňuje teoretický základ a metody ZP.
Získání přehledu v problematice zážitkové pedagogiky, získaní dovedností pro přípravu zážitkového kurzu.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu: Úvod do pedagogické psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Aktivní přístup ve výuce, Docházka, Vypracování písemné práce dle stanoveného obsahu
|
Doporučená literatura
|
-
Franc, D., Zounková, D., & Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press.
-
Neuman,J. A kol. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999..
-
Vážanský, M. Volný čas a pedagogika zážitku.
|