Předmět: Zážitková pedagogika

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Zážitková pedagogika
Kód předmětu PCH/ZAPE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šucha Matúš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Seitlová Klára, PhDr. Ph.D.
  • Palová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Zážitková pedagogika východiska, pojmy, definice 2. Psychologická a pedagogická východiska zážitkové pedagogiky 3. Organizace zabývající se zážitkovou pedagogikou 4. Hlavní činitelé ovlivňující zážitkovou pedagogiku cíle, obsah 5. Osobnost instruktora a jeho fungování v týmu 6. Praktická dramaturgie, event management 7. Bezpečnost a řízení rizika 8. Motivace v zážitkové pedagogice 9. Skupinová dynamika, reflexe 10. Programové prostředky a hra 11. Závěrečné hodnocení programu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy zážitkové pedagogiky a představit možnosti jejího využití ve školním i komerčním prostředí. Kromě základního teoretického vymezení si studenti sami vyzkouší některé aktivity zážitkové pedagogiky a budou aktivně rozvíjet své kompetence pro vedení zážitkových programů. V rámci předmětu studenti vypracují vlastní návrh zážitkového programu.
Získání přehledu v problematice zážitkové pedagogiky, získaní dovedností pro přípravu zážitkového kurzu.
Předpoklady
Absolvování předmětu: Úvod do pedagogické psychologie

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Aktivní přístup ve výuce
Doporučená literatura
  • Franc, D., Zounková, D., & Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press.
  • Hanuš, M., Hanuš, R. (Eds.). (2016). Instruktorský slabikář. Metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Praha: Nadační fond Gymnasion.
  • Hilská, V. (2013). Zlatý fond her IV: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
  • Hrkal, J., Hanuš, R. a kol. (2007). Zlatý fond her II: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
  • Jirásek, I., Dobal, J., Drahanská, P., Hanuš, R., Němec, J., Neuman, J., Svatoš., V., Šebek, L., Uher, J. Gymnasion (Časopisy pro zážitkovou pedagogiku). Prázdninová škola Lipnice.
  • Jirásek, I. (2008). Zlatý fond her I: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
  • Kirchner, J. Psychologie prožitku a dobrodružství pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press, 2009..
  • Kolařík, M.:. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada Publishing.
  • Neuman,J. A kol. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999..
  • Vážanský, M. Volný čas a pedagogika zážitku.
  • Zounková, D. (2007). Zlatý fond her III: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr