Vyučující
|
-
Šmahajová Veronika, PhDr. Ph.D.
-
Cahel Tereza, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Období mladé dospělosti (20-35 let) 2. Profesní role v mladé dospělosti 3. Partnerské vztahy v mladé dospělosti; manželství a rodičovství 4. Alternativy - život bez trvalého vztahu, bezdětnost, osamělý rodič, homosexuální páry. 5. Období střední dospělosti (35-45 let) 6. Mezigenerační vztahy - proměny ve vztahu k vlastním rodičům 7. Období starší dospělosti (45-60 let) 8. Stáří: období raného stáří (do 75 let) 9. Období pravého stáří (od 75 let) 10. Vývojově psychologické aspekty smrti a konce života 11. Program hospiců 12. Principy smutkového poradenství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V návaznosti na předmět Vývojová psychologie 2 probrat vývojové aspekty období dospělosti, stárnutí a stáří.
Osvojit si vývojový pohled v psychologické práci, znát vývojová specifika a vývojové úkoly období dospělosti a stáří.
|
Předpoklady
|
Vývojová psychologie 1, 2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
Vypracování korespondenčního úkolu pro akademický rok 2022-2023. Docházka. Znění korespondenčního úkolu pro LS 2022/2023: Napište úvahu nad jedním z níže uvedených témat. Úvaha bude vycházet ze studia odborné literatury a může obsahovat i vaše osobní názory či zkušenosti. Přechod do dospělosti (z VŠ do práce) v naší kultuře a ve srovnání s jinými kulturami, vč. příkladů z praxe či okolí b) Kam směřuje a na co by se měla soustředit současná matrimoniologie, vč. příkladů z praxe či okolí c) Vývoj pojmu smrti napříč životním cyklem a v souvislosti s aktuálními nenormativními událostmi (Covid-19, válka na Ukrajině), vč. příkladů z praxe či okolí Formální požadavky: Rozsah textu: min. 2 - 3 normostrany (týká se čistého textu bez titulní strany a literatury), řádkování 1,5. Písmo: TNR nebo Calibri, velikost 12, mezera mezi odstavci 6 b., neodsazovat první řádek v odstavci, zarovnat text do bloku. Počet zdrojů: nejméně 5 (odborné časopisecké nebo knižní), z toho min. 2 zahraniční. Čím více zdrojů, tím lépe. Práce s literaturou: v textu budou odkazy na zdroje, na konci Literatura v podobě správných bibliografických citací podle norem APA 7, viz Manuál pro psaní DP na webových stránkách katedry. Práce, které nedodrží normy APA, či budou kratší než požadovaný rozsah, budou vráceny k přepracování. Při hodnocení je kladen důraz na původnost textu (kontrola plagiátorství) a na přesnou práci s literaturou. Termín odeslání úkolu: nejpozději do 23. 4. 2023, 23:59 hod. Později zaslané práce nebudou přijaty. Práce zasílejte výhradně přes systém MOODLE, nikoli na e-mail vyučující.
|
Doporučená literatura
|
-
Gruss, P. (Ed.) (2009). Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál..
-
Křivohlavý, J. (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Možnosti, které čekají. Praha: Grada..
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualizované vyd. Praha: Grada..
-
Sheehyová, G. (1999). Průvodce dospělostí. Praha: Portál..
-
Stuart-Hamilton, I. (1999). Psychologie stárnutí. Praha: Portál..
-
Špatenková, N. (2013). Poradenství pro pozůstalé. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada..
-
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál..
-
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum..
|