Vyučující
|
-
Machů Klára, Mgr. Ph.D.
-
Dostál Daniel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Myšlení. Funkce, druhy a formy. Pojmy: Základní jednotky myšlení. Přirozené pojmy. - Algoritmické a heuristické operace. Řešení problému, rozhodování. Odbornost a tvořivost. - Jazyk a myšlení. Základní lingvistické pojmy, znaky, symboly a významy. Hypotéza jazykové relativity - Motivace. Základní sebezáchovné motivy: Hlad, žízeň, sexuální a rodičovské pohnutky. Drivy a instinkty - Stimulační motivace: Vyhledávání nových podnětů, teorie optimální úrovně aktivace (Yerkes-Dodsonův zákon) - Komplexní teorie motivace: Fredova teorie pudů, teorie potřeb (H. Murray, A. Maslow) - Sociální motivy: Výkonová a afiliační motivace, potřeba moci. - Emoce. Fyziologie, exprese a cítění - Teorie emocí: James-Langeova, Canon Bardova a Schachter-Singerova teorie. Kognitivní a evoluční teorie - Funkce emocí, úvod do psychoanalytických teorií afektu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Příprava na zkoušku
- 47 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Prezentace poznatků o současném vývoji v oblasti myšlení, motivace a emocí.
Základní orientace v oboru psychologie, konkrétně v současných teoretických úvahách o vzájemném vztahu myšlení a řeči, motivaci a emocích a o jejich výzkumu.
|
Předpoklady
|
Úvod do obecné psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
Vypracování průběžných úkolů a složení písemné zkoušky se známkou lepší než F.
|
Doporučená literatura
|
-
Atkinson, R. et al. (2002). Psychologie. Praha.
-
Blažek, V., Trnka, R (Eds.). (2008). Lidský obličej. Praha.
-
Nakonečný, M. (2000). Lidské emoce. Praha.
-
Nakonečný, M. (1996). Motivace lidského chování. Praha.
-
Plháková Alena. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha .
-
Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha.
|