Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Život a dílo Sigmunda Freuda. Základní principy psychoanalýzy. Etapa afekt-trauma. Trauma, represe a konverze. Raná teorie vzniku neuróz. Topografický model lidské psychiky. Primární a sekundární proces, výklad snů. Freudovo pojetí psychosexuálního vývoje. Oidipovský komplex. Perverze. Dělení perverzí, modely jejich vzniku. Freudovo pojetí narcismu. Strukturální model lidské psychiky. Superego Freudovy teorie úzkosti. Freudovi blízcí spolupracovníci. Karl Abraham, Sandor Ferenczi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Prezentace klasické Freudovy psychoanalýzy, která podstatně ovlivnila další vývoj obecné, vývojové psychologie a psychoterapie.
Hlubší porozumění Freudově psychoanalýze, založené na studiu primárních pramenů.
|
Předpoklady
|
Dějiny psychologie 2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Seminární práce
Účast ve výuce, psaný referát, krátký test znalostí.
|
Doporučená literatura
|
-
Appignanesi, R., Zarate, O. (1996). Freud pro začátečníky. Brno.
-
Babin, P. (1994). Sigmund Freud, tragédie nepochopení. Martin.
-
Černoušek, M. (1996). Sigmund Freud, dobyvatel nevědomí. Praha.
-
Freud Sigmund. (1993). Vybrané spisy II. . Praha.
-
Freud Sigmund. (1991). Vybrané spisy I.. Praha.
-
Freud Sigmund. (1994). Výklad snů. Pelhřimov.
-
Sayersová, J. (1999). Matky psychoanalýzy. Praha.
-
Schwarz, J. (2003). Dějiny psychoanalýzy. Praha.
-
Storr A. (1996). Freud. Praha.
|