Předmět: Úvod do poradenské psychologie

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Úvod do poradenské psychologie
Kód předmětu PCH/UPORD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolařík Marek, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Psychologické základy poradenství. Vývoj psychologického poradenství.Činitelé vytvářející potřebu poradenské pomoci v životě.Základní formy a přístupy psychologického poradenství.Laické poradenství, význam a funkce pro odborné poradenství.Obsahové zaměření a formální charakteristiky poradenství. Poradenské systémy a instituce, soukromé poradenské služby.Struktura a dynamika poradenského procesu. Osobnost poradce. Osobnost klienta. Očekávání a motivace klienta, diagnostika a formování. Činitelé utváření poradenského vztahu, jeho funkce v poradenské pomoci. Systémové pojetí poradenského problému, jeho analýza. Poradenská práce s klientem. Informování a kontrakt. Poradenské dovednosti a techniky. Etické otázky poradenské práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 51 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Získání orientace a základního vhledu do vývoje a současného stavu poradenské psychologie. Naučit se rozlišovat základní charakteristiky psychologické poradenské činnosti od ostatních aplikovaných psychologických i nepsychologickýchdisciplín-podobného zaměření
Schopnost kritického a diferencovaného posuzování psychologické činnosti poradenského charakteru, orientace problematice psychologického poradenství, připravenost pro rozvíjení dalších poradenských psychologických specializací
Předpoklady
Psychologie osobnosti, patopsychologie, psychodiagnostika. Předmět důrazně doporučuji absolvovat až ve třetím ročníku studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Seminární práce

- znalost vývoje poradenství, znalost základních pojmů. - aktivní účast na přednáškách - esej (v rozsahu 3-5 normostran, minimálně 3 odborné zdroje, rozbor konzultačního setkání s klienty formou hraní rolí z hlediska klientů, poradce a příběhu) - ústní zkouška z následujících okruhů: 1) Charakteristika poradenství, vymezení poradenství vůči ostatním formám práce s klienty 2) Poradenské systémy a přístupy 3) Poradenský proces, fáze poradenského procesu, osobnost poradce 4) Poradenský tým, role času v poradenství 5) První kontakt s klientem a jeho význam pro ne/úspěšnost poradenského procesu 6) Verbální komunikace a její využívání v rámci poradenského procesu 7) Neverbální komunikace a její využívání v rámci poradenského procesu 8) Anamnestický rozhovor, práce na zakázce, poradenský rozhovor 9) Zvládání náročných situací během práce s klienty 10) Specifika párového poradenství 11) Specifika rodinného a skupinového poradenství 12) Psychologické poradenství v jednotlivých fázích vývoje člověka
Doporučená literatura
  • Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Slon, Praha 1995.
  • kolektiv autorů. metodika vztahového poradenství.
  • Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. SPN, Praha 1991.
  • Procházka, Šmahaj, Kolařík, Lečbych. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha, Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr