Vyučující
|
-
Kolařík Marek, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Psychologické základy poradenství. Vývoj psychologického poradenství.Činitelé vytvářející potřebu poradenské pomoci v životě.Základní formy a přístupy psychologického poradenství.Laické poradenství, význam a funkce pro odborné poradenství.Obsahové zaměření a formální charakteristiky poradenství. Poradenské systémy a instituce, soukromé poradenské služby.Struktura a dynamika poradenského procesu. Osobnost poradce. Osobnost klienta. Očekávání a motivace klienta, diagnostika a formování. Činitelé utváření poradenského vztahu, jeho funkce v poradenské pomoci. Systémové pojetí poradenského problému, jeho analýza. Poradenská práce s klientem. Informování a kontrakt. Poradenské dovednosti a techniky. Etické otázky poradenské práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Získání orientace a základního vhledu do vývoje a současného stavu poradenské psychologie. Naučit se rozlišovat základní charakteristiky psychologické poradenské činnosti od ostatních aplikovaných psychologických i nepsychologickýchdisciplín-podobného zaměření
- student zná rozdíly mezi poradenstvím a ostatními způsoby práce s klienty (psychoterapie, krizová intervence, doprovázení...) - student zná základní odborné termíny v oblasti poradenské psycholgie - student umí uzavřít kontrakt s klientem a navázat s ním kontakt
|
Předpoklady
|
Psychologie osobnosti, patopsychologie, psychodiagnostika. Předmět důrazně doporučuji absolvovat až ve 3. ročníku studia!
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Seminární práce
- znalost vývoje poradenství, znalost základních pojmů. - aktivní účast na přednáškách - esej (v rozsahu 3-5 normostran, minimálně 3 odborné zdroje, rozbor konzultačního setkání s klienty formou hraní rolí z hlediska klientů, poradce a příběhu) - ústní zkouška z následujících okruhů: 1) Charakteristika poradenství, vymezení poradenství vůči ostatním formám práce s klienty 2) Poradenské systémy a přístupy 3) Poradenský proces, fáze poradenského procesu, osobnost poradce 4) Poradenský tým, role času v poradenství 5) První kontakt s klientem a jeho význam pro ne/úspěšnost poradenského procesu 6) Verbální komunikace a její využívání v rámci poradenského procesu 7) Neverbální komunikace a její využívání v rámci poradenského procesu 8) Anamnestický rozhovor, práce na zakázce, poradenský rozhovor 9) Zvládání náročných situací během práce s klienty 10) Specifika párového poradenství 11) Specifika rodinného a skupinového poradenství 12) Psychologické poradenství v jednotlivých fázích vývoje člověka
|
Doporučená literatura
|
-
Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Slon, Praha 1995.
-
kolektiv autorů. (2013). Metodika vztahového poradenství.
-
Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. SPN, Praha 1991.
-
Procházka, Šmahaj, Kolařík, Lečbych. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha, Grada Publishing.
-
Špaténková, N. a kol. Krize, Psychologický a sociologický fenomén, Grada, Praha 2004.
-
Timulák, L. Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Portál, Praha 2006.
|