Předmět: Týmová práce

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Týmová práce
Kód předmětu PCH/TMPCN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Seitlová Klára, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vznik a vývoj týmu - skupina ještě není týmem (skupina vs. tým) - vlastnosti týmu - proces proměny skupiny v tým - sestavení týmu - potřeby týmu a jednotlivce - normy - výhody týmové práce a výhody práce jednotlivce 2. Vedení týmu a komunikace - vedení týmu - profil vedoucího týmu - styly řízení - autorita - motivace a kreativita - cíle týmu - efektivní komunikace v týmu 3. Ovlivňování vývoje týmu - spontánní vývoj skupiny - řízený vývoj skupiny - rozvoj týmu - podpora spolupráce - zvládání pasivity - koheze týmu ? jak udržet pohromadě tým 4. Konflikt - lidská a věcná složka konfliktu - zjevná a skrytá složka konfliktu - řešení věcných problémů - produktivní využití konfliktních potenciálů - přehled vyjednávacích stylů - zásady úspěšného vyjednávání 5. Mediace - co je to mediace - kdy a jak mediaci použít - mediátor 6. Řešení úloh ve skupině a týmu - techniky - fáze procesu učení - techniky generování, třídění a hodnocení možností při řešení úloh a úkolů v skupině/ týmu - typy rozhodování ve skupinách a týmech 7. Rozdíly mezi lidmi - týmové role a rozdělení rolí v týmu - přehled týmových rolí dle R. M. Belbina - posuzování mezilidských vztahů - výhody diverzity 8. Vedení porad - organizace porady - moderace porady - techniky pro řešení problému na poradách (brainstorming, ishak diagram, mindmapy) - formální a neformální porady 9. Teambuilding - pojem teambuilding - varianty teambuildingu, dělení programů - osobnost a role lektora - zážitková pedagogika 10. Psychodiagnostické metody - pozorování - psychologické testy (MBTI, Belbinův dotazník týmových rolí, Dotazník: Motivační typy) - sociometrie, sociomapování 11. Virtuální týmy - co je to virtuální tým - specifika práce virtuálního týmu - výhodu a nevýhody práce virtuálního týmu - IT podpora

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
  • Účast na výuce - 3 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 27 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
Základní pojmy a vztahy v oblasti týmové práce a pracovních skupin, vymezení týmu vůči skupině, zákonitosti fungování týmu. Dále student: - zná základní pojmy a vztahy v oblasti týmové práce a pracovních skupin -je obeznámen s nejdůležitější terminologií a vztahy -zná principy týmové práce, vymezení týmu vůči skupině, zákonitosti fungování týmu -zná styly řízení skupin a týmů -rozumí procesu řešení konfliktů v týmu/ skupině, zná jednotlivé strategie řešení -zná základní principy vedení porad, mediace -má základní povědomí o problematice teambuildingu a jeho jednotlivých aktivitách -má základní povědomí o psychodiagnostických metodách v kontextu týmové práce
Posluchač: -zná základní pojmy a vztahy v oblasti týmové práce a pracovních skupin -je obeznámen s nejdůležitější terminologií a vztahy -zná principy týmové práce, vymezení týmu vůči skupině, zákonitosti fungování týmu -zná styly řízení skupin a týmů -rozumí procesu řešení konfliktů v týmu/ skupině, zná jednotlivé strategie řešení -zná základní principy vedení porad, mediace -má základní povědomí o problematice teambuildingu a jeho jednotlivých aktivitách -má základní povědomí o psychodiagnostických metodách v kontextu týmové práce
Předpoklady
Předpokladem je zapojení do týmové práce v rámci výuky a zájem o danou problematiku.

Hodnoticí metody a kritéria
Systematické pozorování studenta

Zpracování písemného referátu. Docházka.
Doporučená literatura
  • Armstrong, M.:. (2002). Řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Praha 2002.. Praha.
  • Bahbouh, R. (2011). Sociomapování týmů. Praha: Qed group.
  • BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I., kol.:. Psychologie a sociologie řízení.. Praha.
  • Evangelu, J. E., & Grundel, D. (2011). Virtuální tým: efektivní řízení týmu na dálku. Brno: Computer Press.
  • Hayes, N. (2005). Psychologie týmové práce. Praha: Portál.
  • KRUGER, W.:. (2004). Vedení týmů.. Praha, Grada.
  • Mohauptová, E. (2013). Týmový koučink. Praha: Portál.
  • Plamínek, J. (2000). Synergický management. Praha: Argo.
  • PLAMÍNEK, J.:. (2002). Vedení lidí, týmů a firem.. Praha, Grada.
  • Seitlová, K. (2013). Teambuilding - face to face, nebo virtuální prostředí?. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr