Vyučující
|
-
Seitlová Klára, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vznik a vývoj týmu - skupina ještě není týmem (skupina vs. tým) - vlastnosti týmu - proces proměny skupiny v tým - sestavení týmu - potřeby týmu a jednotlivce - normy - výhody týmové práce a výhody práce jednotlivce 2. Vedení týmu a komunikace - vedení týmu - profil vedoucího týmu - styly řízení - autorita - motivace a kreativita - cíle týmu - efektivní komunikace v týmu 3. Ovlivňování vývoje týmu - spontánní vývoj skupiny - řízený vývoj skupiny - rozvoj týmu - podpora spolupráce - zvládání pasivity - koheze týmu ? jak udržet pohromadě tým 4. Konflikt - lidská a věcná složka konfliktu - zjevná a skrytá složka konfliktu - řešení věcných problémů - produktivní využití konfliktních potenciálů - přehled vyjednávacích stylů - zásady úspěšného vyjednávání 5. Mediace - co je to mediace - kdy a jak mediaci použít - mediátor 6. Řešení úloh ve skupině a týmu - techniky - fáze procesu učení - techniky generování, třídění a hodnocení možností při řešení úloh a úkolů v skupině/ týmu - typy rozhodování ve skupinách a týmech 7. Rozdíly mezi lidmi - týmové role a rozdělení rolí v týmu - přehled týmových rolí dle R. M. Belbina - posuzování mezilidských vztahů - výhody diverzity 8. Vedení porad - organizace porady - moderace porady - techniky pro řešení problému na poradách (brainstorming, ishak diagram, mindmapy) - formální a neformální porady 9. Teambuilding - pojem teambuilding - varianty teambuildingu, dělení programů - osobnost a role lektora - zážitková pedagogika 10. Psychodiagnostické metody - pozorování - psychologické testy (MBTI, Belbinův dotazník týmových rolí, Dotazník: Motivační typy) - sociometrie, sociomapování 11. Virtuální týmy - co je to virtuální tým - specifika práce virtuálního týmu - výhodu a nevýhody práce virtuálního týmu - IT podpora
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
- Účast na výuce
- 3 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 27 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Základní pojmy a vztahy v oblasti týmové práce a pracovních skupin, vymezení týmu vůči skupině, zákonitosti fungování týmu. Dále student: - zná základní pojmy a vztahy v oblasti týmové práce a pracovních skupin -je obeznámen s nejdůležitější terminologií a vztahy -zná principy týmové práce, vymezení týmu vůči skupině, zákonitosti fungování týmu -zná styly řízení skupin a týmů -rozumí procesu řešení konfliktů v týmu/ skupině, zná jednotlivé strategie řešení -zná základní principy vedení porad, mediace -má základní povědomí o problematice teambuildingu a jeho jednotlivých aktivitách -má základní povědomí o psychodiagnostických metodách v kontextu týmové práce
Posluchač: -zná základní pojmy a vztahy v oblasti týmové práce a pracovních skupin -je obeznámen s nejdůležitější terminologií a vztahy -zná principy týmové práce, vymezení týmu vůči skupině, zákonitosti fungování týmu -zná styly řízení skupin a týmů -rozumí procesu řešení konfliktů v týmu/ skupině, zná jednotlivé strategie řešení -zná základní principy vedení porad, mediace -má základní povědomí o problematice teambuildingu a jeho jednotlivých aktivitách -má základní povědomí o psychodiagnostických metodách v kontextu týmové práce
|
Předpoklady
|
Předpokladem je zapojení do týmové práce v rámci výuky a zájem o danou problematiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta
Zpracování písemného referátu. Docházka.
|
Doporučená literatura
|
-
Armstrong, M.:. (2002). Řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Praha 2002.. Praha.
-
Bahbouh, R. (2011). Sociomapování týmů. Praha: Qed group.
-
BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I., kol.:. Psychologie a sociologie řízení.. Praha.
-
Evangelu, J. E., & Grundel, D. (2011). Virtuální tým: efektivní řízení týmu na dálku. Brno: Computer Press.
-
Hayes, N. (2005). Psychologie týmové práce. Praha: Portál.
-
KRUGER, W.:. (2004). Vedení týmů.. Praha, Grada.
-
Mohauptová, E. (2013). Týmový koučink. Praha: Portál.
-
Plamínek, J. (2000). Synergický management. Praha: Argo.
-
PLAMÍNEK, J.:. (2002). Vedení lidí, týmů a firem.. Praha, Grada.
-
Seitlová, K. (2013). Teambuilding - face to face, nebo virtuální prostředí?. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|