Vyučující
|
-
Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
|
Obsah předmětu
|
Autoritární osobnost (výzkum T. Adorna) Existenciální pojetí osobnosti Osobnost v pojetí východní psychologie (Abhidhamma) Šikana na pracovišti: Teorie, prevence - intervence, výzkum. Modely poznání osobnosti: - Model diagnostických znaků - Model teorie informace - Empatické poznání - Interakční přístup - Psychoanalytická interpretace - Transakční analýza - Fenomenologicko-metapercepční pojetí osobnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 21 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Uvést studenty do současné problematiky psychologie osobnosti.
1. Určuje epistemologickou hodnotu dosavadních psychologických poznatků týkajících se vybraných fenoménů osobnostního prožívání, projevu a jednání. 2. Charakterizuje základní předpoklady vědeckého poznání osobnosti (filosofická víra, implicitní pojetí osobnosti, principy entity a kontinuálních změn?) 3. Rozumí komplexnějším antropognostickým systémům osobnostního výkladu, který spojuje psychologii s filosoficko-existenciálními, filosofickonáboženskými (Abidhamma), pozitivistickými a dalšími koncepcemi o lidské přirozenosti. 4. Popisuje a vysvětluje kladné a záporné vlastnosti dílčích modelů psychologické integrace výzkumných dat týkajících se osobnosti. 5. Využívá základní schémata psychologického porozumění pro praktickou exploraci osobnosti.
|
Předpoklady
|
Úvod do psychologie osobnosti, Dějiny psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Aktivní účast na přednáškách
|
Doporučená literatura
|
-
Cakirpaloglu, P. (2009). Psychologie hodnot. Olomouc.
-
Hall, C. S., Lindzey, G. (1999). Psychológia osobnosti. Bratislava.
-
Chaplin, W. F., Phares, E. J. (1997). Introduction to pesonality. New York.
|