Vyučující
|
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
-
Šmahaj Jan, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Školní psychologie jako aplikovaná vědecká disciplína Školní psychologie jako odvětví ped.psych.poradenství (školní poradenské pracoviště) Vývoj oboru ve světě a u nás Škola jako instituce v síti vnějších vztahů, změny ve školské legislativě. Specifika práce psychologa ve škole, kritická místa profese Školní psycholog a jeho vztahy k dalším subjektům ve škole Práce školního psychologa s jednotlivcem. Práce školního psychologa se třídou. Klima školy, evaluace školy. Etika ve školním poradenství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 9 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Školní psychologie se v současné době stává oborem, který se v našem státě začíná etablovat a v budoucnosti s ním počítá školská politika. Je tedy potřeba znát kontext jejího vzniku, orientovat se v tom, jaké místo zaujímá v systému ped.psych. poradenství, co může nabídnout, jaké používá metody.
Znalosti - student: - popíše principy poskytování školních psychologických služeb, - vysvětlí vztahovou síť školy a funkce jednotlivých jejích subjektů, - zná principy tvorby adaptačního programu, - zná diagnostické metody používané při práci ŠP, - vysvětlí vhodné postupy práce s různými typy třídních kolektivů. Dovednosti - student: - dokáže vytvořit program adaptačního pobytu pro konkrétní školu, - aplikuje principy správných postupů při psychologickém vyšetření dítěte, - aplikuje principy správných postupů šetření a intervence při práci se třídou.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní zájem o danou disciplínu. Sledování informací o školní psychologii na internetu. Sledování aktuálního dění ohledně legislativních úprav v souvislosti se školní psychologií. Návštěva školního poradenského pracoviště - jeden den práce školního psychologa ve škole. Vlastní zkušenost s psychologickým poradenstvím (podle dohody s vyučujícím). Znalosti a porozumění dané problematice.
|
Doporučená literatura
|
-
Braun, R., Marková, D., Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Praha: Portál.
-
Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi.. Praha: Portál.
-
Matějček, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. 2.vyd.. Praha: Portál.
-
Pešová, I., Šamalík, M. (2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež.. Praha: Grada.
-
Procházka, R. a kol. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie.. Praha: Grada.
-
Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
-
Vágnerová, M., Klégrová, J. (2008). Poradenská psychoologická diagnostika dětí a dospívajících.. Praha: Karolinum.
-
Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy.. Praha: Karolinum.
|