Předmět: Školní psychologie

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Školní psychologie
Kód předmětu PCH/SKOLM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
  • Šmahaj Jan, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Školní psychologie jako aplikovaná vědecká disciplína Školní psychologie jako odvětví ped.psych.poradenství (školní poradenské pracoviště) Vývoj oboru ve světě a u nás Škola jako instituce v síti vnějších vztahů, změny ve školské legislativě. Specifika práce psychologa ve škole, kritická místa profese Školní psycholog a jeho vztahy k dalším subjektům ve škole Práce školního psychologa s jednotlivcem. Práce školního psychologa se třídou. Klima školy, evaluace školy. Etika ve školním poradenství

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 9 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Školní psychologie se v současné době stává oborem, který se v našem státě začíná etablovat a v budoucnosti s ním počítá školská politika. Je tedy potřeba znát kontext jejího vzniku, orientovat se v tom, jaké místo zaujímá v systému ped.psych. poradenství, co může nabídnout, jaké používá metody.
Znalosti - student: - popíše principy poskytování školních psychologických služeb, - vysvětlí vztahovou síť školy a funkce jednotlivých jejích subjektů, - zná principy tvorby adaptačního programu, - zná diagnostické metody používané při práci ŠP, - vysvětlí vhodné postupy práce s různými typy třídních kolektivů. Dovednosti - student: - dokáže vytvořit program adaptačního pobytu pro konkrétní školu, - aplikuje principy správných postupů při psychologickém vyšetření dítěte, - aplikuje principy správných postupů šetření a intervence při práci se třídou.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní zájem o danou disciplínu. Sledování informací o školní psychologii na internetu. Sledování aktuálního dění ohledně legislativních úprav v souvislosti se školní psychologií. Návštěva školního poradenského pracoviště - jeden den práce školního psychologa ve škole. Vlastní zkušenost s psychologickým poradenstvím (podle dohody s vyučujícím). Znalosti a porozumění dané problematice.
Doporučená literatura
  • Braun, R., Marková, D., Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Praha: Portál.
  • Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi.. Praha: Portál.
  • Matějček, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. 2.vyd.. Praha: Portál.
  • Pešová, I., Šamalík, M. (2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež.. Praha: Grada.
  • Procházka, R. a kol. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie.. Praha: Grada.
  • Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M., Klégrová, J. (2008). Poradenská psychoologická diagnostika dětí a dospívajících.. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy.. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr