Vyučující
|
-
Kubátová Jaroslava, doc. Ing. Ph.D.
-
Seitlová Klára, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Charakteristika virtuálních týmů (VT), důvody a význam vytváření VT. Specifika VT ve srovnání s tradičními týmy. Požadavky na osobnostní charakteristiky členů VT. Požadavky na osobnostní charakteristiky a specifické kompetence vedoucích VT. Způsoby výběru členů VT. Specifika vedení/řízení VT. Specifika komunikace ve virtuálním prostředí a zásady efektivní komunikace, absence neverbální komunikace ve virtuálním prostředí. Skupinová dynamika VT a metody pro rozvoj. Efektivní užití kolaborativních technik ve VT. Metody hodnocení členů VT. Interkulturní aspekty řízení VT. Virtuální tržiště práce, vytváření swarms (týmy pracovníků sestavené za účelem řešení krátkodobého projektu, po vyřešení projektu je tým rozpuštěn). Prostředí/rozhraní vhodná pro práci VT. Patologické jevy. Závislosti - workoholismus, technofilie. Time management ve virtuálním prostředí. Praktický nácvik týmové virtuální spolupráce, prezentace výsledků. Tento předmět vznikl v rámci projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0138 Modularizace manažerského a psychologického vzdělávání na Univerzitě Palackého v Olomouci cestou inovace a propojení ekonomických a psychologických studijních programů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je připravit studenty na práci ve virtuálních týmech vytvářených firmami typu networked enterprise, což jsou firmy, které dokáží plně využívat potenciálu dostupných technologií Webu 2.0. Po absolvování předmětu bude absolvent schopen virtuální interkulturní/multikulturní tým vést a užívat kolaborativní techniky (nástroje pro podporu spolupráce) specifické pro virtuální prostředí. Dalším cílem je připravit studenty na vyhledávání příležitostí, jak být přijat do ad-hoc virtuálního týmu (tedy týmu, který je primárně vytvářen jako virtuální), popř. takový tým pro účely vlastního podnikání či činnosti vytvořit. Předmět je součástí manažerského vzdělávání v rámci modulu "MBA".
Odborné znalosti: Student se orientuje v trendech vývoje práce a spolupráce znalostních pracovníků, umí vysvětlit principy a zásady komunikace a spolupráce ve virtuálním prostředí, umí popsat principy vedení virtuálních týmů, umí popsat základní teorii týmové práce a její modifikace ve virtuálním prostředí. Odborné dovednosti: Student umí využívat virtuální tržiště práce, dokáže spolupracovat a komunikovat ve virtuálních pracovních týmech, je schopen eliminovat rizikové chování ve virtuálním prostředí, umí nalézt a získat pracovní uplatnění ve virtuálním prostředí. Obecné způsobilosti: Student je způsobilý navazovat pracovní kontakty ve virtuálním prostředí, tyto kontakty udržovat a rozšiřovat ve prospěch vlastí profesní uplatnitelnosti a rozvoje.
|
Předpoklady
|
Znalosti z managementu a řízení lidských zdrojů mohou usnadnit pochopení předmětu, ale nejsou podmínkou. Předpokladem je schopnost samostatně pracovat s informačními a komunikačními technologiemi (ICT).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta, Anamnestická metoda
Do termínu prezenční výuky nastudovat publikaci Kubátová, J., Seitlová, K. Řízení virtuálních týmů. Olomouc, 2015. Link na publikaci viz oddíl Literatura. Účast ve výuce. Výuka bude vedena s předpokladem, že student zná obsah uvedené publikace, a bude zaměřena aplikačně. Zpracování seminární práce. Každý ze studentů zpracuje samostatně seminární práci na jedno z témat (téma si vybere sám). Každé téma může být v ročníku zprácováno pouze jednou. Studentovi, který si téma vybere jako první, vyučující téma potvrdí, další studenty v pořadí požádá o výběr jiného tématu. V případě, že téma nebude vybráno a zadáno do Edisu ve stanoveném termínu, je studentovi přiděleno vyučujícím. Bude-li více studentů, než témat, bude vybrané téma studentovi specifikováno. Možná témata prací: - Manažerské kompetence ve virtuálních týmech - Virtuální porada - Specifika online komunikace - Leadership virtuálních týmů - Psychologické aspekty práce ve virtuálním prostředí - Týmové role ve virtuálním prostředí - Kreativita ve virtuálních týmech - Psychodiagnostické nástroje pro virtuální týmy Rozsah práce min 8 a max. 10 normostran vlastního textu (tj. např. bez uvedení literatury). Ke zpracování bude použito minimálně 5 zdrojů, přičemž alespoň jeden z nich bude zahraniční. Struktura práce: nadpis, anotace, klíčová slova (max 5), obsah práce - teoretické vstupy, vlastní praktický příklad z virtuálního prostředí (je možné popsat i zkušenost jiného člena virutálního týmu), závěr, ve kterém bude vlastní shrnutí poznatků s návazností na psychologii. Práce musí obsahovat rešerši z aktuálních zdrojů. Se seminární prací student také zašle elektronicky zdroje (výzkumy, odborné články, online odkazy) ze kterých čerpal. Seminární práce a přílohy budou zveřejněny a dostupny pro ostatní studenty po schválení v Edisu. Ukázkový článek pro použití v seminární práci viz Edis. Termíny: - Do 31. 10. 2019 zadání vybraného tématu do Edisu. Téma bude dr. Seitlovou schváleno nejpozději do 14. 11. 2019 - Prezenční výuka 13. 12. 2019 - Odevzdání práce prostřednictvím Edisu: do 20. 12. 2019. Práce odevzdané emailem nebudou akceptovány. Práce musí být nahrána v Edisu. Doporučení studentům: Zpracovávat práci již před termínem prezenční výuky. V rámci prezenční výuky lze o práci diskutovat. Práce budou opraveny do 19. 1. 2019. V případě neschválení práce student přepracuje práci do konce příslušného zkouškového období. Práci lze přepracovat max. dvakrát.
|
Doporučená literatura
|
-
Ellis, J.B. - Luther,K., - Bessiere,K. - Kellogg, W.A. Games for Virtual Team Building. Prezentováno na ACM DIS 2008: The Conference on Designing Interactive Systems. Cape Town 25.2. - 27.2.2008, http://jellis.org/work/jbe-dis2008.pdf..
-
Journal of Virtual Worlds Research. Journal of Virtual Worlds Research..
-
Kaiser, P.R. - Tullar W.L. - McKowen, D. Student Team Projects by Internet. Business Communication Quarterly 63(4), s. 75-82..
-
Lema, Chris. Building & Managing Virtual Teams: Five ways to Create a High Performance Culture for Remote Workers, 2012..
-
Lepsinger, Richard, De Rosa, Darleen. Virtual Team Success: A Practical Guide for Working and Leading from a Distance, 2010..
-
Lipnack, Jessica, Stamps, Jeffrey. Virtual Teams: People Working Across Boundaries with Technology, 2000..
-
Seriosity. Virtual Worlds, Real Leaders. Online games put the future of business leadership on display. http://domino.research.ibm.com/comm/www_innovate.nsf/images/gio-gaming/$FILE/ibm_gio_gaming_report.pdf..
-
Suchan, J. - Hayzak, G. The communication characteristics of virtual teams: A case study. IEEE Transactions on Professional Communication, 44(3), s. 174-186..
-
Virtual Wiki. Virtual Wiki.
-
Zofi Yael S. A Manager's Guide to Virtual Teams, 2011..
|