Vyučující
|
-
Šafář Michal, Mgr. Ph.D.
-
Šucha Matúš, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Sportovní psychologie v systému věd a její praktické aplikace 2. Osobnost ve vrcholovém sportu - sportovec, trenér, rozhodčí; zátěžové situace ve sportu, aktivační a aspirační úroveň, agrese, struktura a dynamika sportovního týmu, typologie sportovních činností, psychologická příprava 3. Outdoor, teambuilding, Prázdninová škola Lipnice, modelování extrémních situací a jejich vliv na osobnost 4. Psychologie cvičení (exercise psychology), fitness - wellness, životní styl, motivace ke cvičení, problematika vnímání vlastního těla (body image), závislost na cvičení jako primární porucha. 5. Kinezioterapie a Dobrodružná terapie (Adventure therapy) jako metody v léčbě duševních onemocnění
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje základní informaci o aplikaci psychologických poznatků do oblasti tělesné výchovy, pohybové rekreace, výkonnostního a vrcholového sportu a dále o možnosti aplikace poznatků z kinantropologie a kineziologie do oblasti psychodiagnostické a psychoterapeutické.
Student rozumí základním principům ovlivňujícím chování a prožívání v zátěžových situací spojených s pohybovou aktivitou Student je schopen aplikovat psychologické poznatky v kontextu tělesných cvičení (rekreačním, výkonovém a vrcholovém sportu). Student je motivován k dalšímu získávání poznatků v dané oblasti v rámci celoživotního učení.
|
Předpoklady
|
bez předchozích předpokladů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Účast na přednášce a semináři 80%
|
Doporučená literatura
|
-
Andersen, M. (2005). Sport psychology in practice. Champaign: Human Kinetics.
-
Hátlová, B.(2003). Kinezioterapie, pohybová cvičení v léčbě psychických poruch. Praha: Karolinum..
-
Horn, S. T. (2008). Advances in sport psychology. Champaign: Human Kinetics.
-
HOŠEK,V. a MACÁK,I.(1988). Psychologie tělesné výchovy a.
-
Kirchner, J. a kol. (2004). Pedagogicko-psychologické aspekty prožitku a zážitku.Ústí nad Labem: UJEP.
|