Vyučující
|
-
Sobotková Irena, doc. PhDr. CSc.
-
Lipková Erika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět psychologie rodiny, cíle, úkoly, perspektivy a aplikační oblasti 2. Systémový přístup k rodině, modely rodinného fungování, funkčnost rodiny 3. Rodinná paměť 4. Metodologická specifika studia rodin 5. Principy rodinné diagnostiky 6. Klinické metody v diagnostice rodiny 7. Testové metody v diagnostice rodiny 8. Teorie rodinného stresu a jeho zvládání 9. Rodinná resilience (odolnost) 10. Rodinná krize 11. Studie různých typů rodičovství a rodin 12. Transgenerační psychologie rodiny
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Semestrální práce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty se současnými přístupy a aktuálními tématy v psychologii rodiny, s výzkumnými a diagnostickými metodami. Poznání rodin je nezbytným předpokladem účinné pomoci v rodinném poradenství, rodinné terapii a při psychologické práci s rodinami obecně. Nově jsou zařazeny přednášky o rodinné paměti a transgenerační psychologii rodiny.
Kompetence vidět rodinu a pracovat s ní systémově, dobrá orientace v rodinné problematice.
|
Předpoklady
|
Absolvování vývojové psychologie, sociální psychologie a klinické psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Korespondenční úkol (seminární práce), docházka. Podmínka udělení zápočtu: vypracování korespondenčního úkolu. Znění korespondenčního úkolu pro ZS 2018/19: Napište seminární práci ve formě úvahy, která bude obsahovat jak odkazy na odbornou literaturu, tak vaše osobní názory či životní zkušenosti: Téma: Zdravá rodina v současné době: čím se podle vás vyznačuje, které rizikové faktory funkčnost rodiny ohrožují, které ochranné faktory považujete za důležité, co lze pro podporu zdravého rodinného fungování v rámci pomáhajících profesí dělat. Vycházejte z hlavních principů zdravého rodinného fungování (koheze, adaptabilita, komunikace), z poznatků o rodinné resilienci a z vývojového pohledu na rodinu. Termín odeslání úkolu: NEJPOZDĚJI do pondělí 3. 12. 2018 do 23:59. Bez úkolu schváleného hodnotitelem nemůže student ke zkoušce přistoupit. Práce zasílejte výhradně přes systém EDIS, nikoli na e-mail vyučující. Práce hodnotí doktorandka Mgr. Erika Lipková. Při hodnocení je kladen důraz na původnost textu a na přesnou práci s literaturou. Formální požadavky a další informace - viz anotační list předmětu v systému EDIS.
|
Doporučená literatura
|
-
Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON..
-
Plaňava, I. (2000). Manželství a rodiny. Struktura, dynamika, komunikace. Brno: Doplněk..
-
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál..
-
Tóthová, J. (2011). Úvod do transgenerační psychologie rodiny. Praha: Portál..
|