Předmět: Psychologie pro učitele

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Psychologie pro učitele
Kód předmětu PCH/PPUZ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
  • Banátová Kamila, Mgr. Bc.
  • Palová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Místo psychologie mezi ostatními vědami, vývoj a současnost psychologie. 2. Předmět studia psychologie, determinace psychiky. 3. Pojem osobnost v psychologii, přístup k osobnosti člověka. 4. Otázky vývojové psychologie. 5. Mozek jako základ fungování psychiky 6. Behaveorální versus kognitivní přístup k učení. 7. Tradiční a inovativní přístupy k vyučování z pohledu psychologie. 8. Komunikace učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je posílit důvěru budoucích učitelů v psychologii jako vědu, která může poskytnout cenný pohled a porozumění v problematice vzdělávání. Rozšířit a prohloubit znalosti studentů o pojmech osobnost, vývoj psychiky, psychologické charakteristiky různých situací učení (mechanické učení, porozumění úkolu, řešení problémů, učení výkladem, učení objevováním, metakognice). Zprostředkovat význam psychologického pohledu na školskou problematiku , poskytnout přehled o multiparadigmatičnosti psychologie, pomoci při výběru "svého přístupu" Předat studentům potřebu uvědomit si význam reflexe a sebereflexe vlastních motivů k pedagogickému povolání, vnímat sebereflexi jako průběžnou práci na sobě.
Student - si rozšíří a prohloubí znalosti z oboru psychologie ze střední školy se zaměřením na problematiku pedagogické psychologie - bude znát tituly, které mohou učiteli pomoci při jeho práci -uvědomí si význam sebereflexe při vyučování -bude si vědom potřeby individuálního přístupu k jednotlivým žákům
Předpoklady
Úspěšné absolvování tříletého studia (bakalářský titul).

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

-rozhovor nad "osobním citátem" studenta, který pro sebe vybral s ohledem na potenciální učitelskou profesi - ústní přezkoušení z četby povinné literatury - z každé povinné knihy si studující vytvoří seznam klíčových slov, který přinese s sebou (5 až 15 pojmů)
Doporučená literatura
  • Cumminsová Denise. (1998). Záhady experimentální psychologie. Praha:Portál.
  • Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  • Goleman, D. (1997). Emoční inteligence.. Praha: Columbus.
  • Nováčková Jana. (2006). Mýty ve vzdělávání.. Bystřice pod Hostýnem: Spirála.
  • Vester,F. Myslet, učit se ? a zapomínat? Plzeň: Frauss, 1997..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr