Vyučující
|
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
-
Banátová Kamila, Mgr. Bc.
-
Palová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Místo psychologie mezi ostatními vědami, vývoj a současnost psychologie. 2. Předmět studia psychologie, determinace psychiky. 3. Pojem osobnost v psychologii, přístup k osobnosti člověka. 4. Otázky vývojové psychologie. 5. Mozek jako základ fungování psychiky 6. Behaveorální versus kognitivní přístup k učení. 7. Tradiční a inovativní přístupy k vyučování z pohledu psychologie. 8. Komunikace učitele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je posílit důvěru budoucích učitelů v psychologii jako vědu, která může poskytnout cenný pohled a porozumění v problematice vzdělávání. Rozšířit a prohloubit znalosti studentů o pojmech osobnost, vývoj psychiky, psychologické charakteristiky různých situací učení (mechanické učení, porozumění úkolu, řešení problémů, učení výkladem, učení objevováním, metakognice). Zprostředkovat význam psychologického pohledu na školskou problematiku , poskytnout přehled o multiparadigmatičnosti psychologie, pomoci při výběru "svého přístupu" Předat studentům potřebu uvědomit si význam reflexe a sebereflexe vlastních motivů k pedagogickému povolání, vnímat sebereflexi jako průběžnou práci na sobě.
Student - si rozšíří a prohloubí znalosti z oboru psychologie ze střední školy se zaměřením na problematiku pedagogické psychologie - bude znát tituly, které mohou učiteli pomoci při jeho práci -uvědomí si význam sebereflexe při vyučování -bude si vědom potřeby individuálního přístupu k jednotlivým žákům
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování tříletého studia (bakalářský titul).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
-rozhovor nad "osobním citátem" studenta, který pro sebe vybral s ohledem na potenciální učitelskou profesi - ústní přezkoušení z četby povinné literatury - z každé povinné knihy si studující vytvoří seznam klíčových slov, který přinese s sebou (5 až 15 pojmů)
|
Doporučená literatura
|
-
Cumminsová Denise. (1998). Záhady experimentální psychologie. Praha:Portál.
-
Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
-
Goleman, D. (1997). Emoční inteligence.. Praha: Columbus.
-
Nováčková Jana. (2006). Mýty ve vzdělávání.. Bystřice pod Hostýnem: Spirála.
-
Vester,F. Myslet, učit se ? a zapomínat? Plzeň: Frauss, 1997..
|