Vyučující
|
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
-
Palová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogicko psychologické poradenství, učitelství jako pomáhající profese. 2. Psychologické aspekty školské integrace a inkluze. 3. Sociální psychologie a její aplikace ve škole, práce se třídou. 4. Komunikace ve škole, duševní hygiena učitele. 5. Morálka a její vývoj ve škole. 6. Obecná psychologie a její aplikace ve škole. Jak učit žáky přemýšlet. 7. Násilí ve škole, pojem agrese, otázka trestů. 8. Šikana a kyberšikana ve škole. 9. Krizové situace ve škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je posílit důvěru budoucích učitelů v psychologii jako vědu, která může poskytnout cenný pohled a porozumění v problematice vzdělávání. Rozšířit a prohloubit znalosti studentů o pojmech osobnost, vývoj psychiky, psychologické charakteristiky různých situací učení (mechanické učení, porozumění úkolu, řešení problémů, učení výkladem, učení objevováním, metakognice). Zprostředkovat význam psychologického pohledu na školskou problematiku , poskytnout přehled o multiparadigmatičnosti psychologie, pomoci při výběru "svého přístupu" Předat studentům potřebu uvědomit si význam reflexe a sebereflexe vlastních motivů k pedagogickému povolání, vnímat sebereflexi jako průběžnou práci na sobě.
Student - si rozšíří a prohloubí znalosti z oboru psychologie ze střední školy se zaměřením na problematiku pedagogické psychologie - bude znát tituly, které mohou učiteli pomoci při jeho práci -uvědomí si význam sebereflexe při vyučování -bude si vědom potřeby individuálního přístupu k jednotlivým žákům
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování tříletého studia (bakalářský titul).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozhovor
- četba povinné literatury - ze základní a doporučené literatury si student vybere 3 tituly a přinese ukázat zápisky z nich - didaktický test z okruhů probíraných v předmětu Psychogie pro učitele
|
Doporučená literatura
|
-
Čapek Robert. (2010). Třídní klima a školní klima.. Praha: Grada.
-
Fisher Robert. (2011). Učíme děti myslet a učit se: Praktický průvodce strategiemi vyučování.. Praha: Portál.
-
Fontana David. (2010). Psychologie ve školní praxi.. Praha: Portál.
-
Kolář Michal. (2005). Bolest šikanování.. Praha: Portál.
|