Předmět: Psychologie pro učitele

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Psychologie pro učitele
Kód předmětu PCH/PPUZ2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
  • Palová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogicko psychologické poradenství, učitelství jako pomáhající profese. 2. Psychologické aspekty školské integrace a inkluze. 3. Sociální psychologie a její aplikace ve škole, práce se třídou. 4. Komunikace ve škole, duševní hygiena učitele. 5. Morálka a její vývoj ve škole. 6. Obecná psychologie a její aplikace ve škole. Jak učit žáky přemýšlet. 7. Násilí ve škole, pojem agrese, otázka trestů. 8. Šikana a kyberšikana ve škole. 9. Krizové situace ve škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je posílit důvěru budoucích učitelů v psychologii jako vědu, která může poskytnout cenný pohled a porozumění v problematice vzdělávání. Rozšířit a prohloubit znalosti studentů o pojmech osobnost, vývoj psychiky, psychologické charakteristiky různých situací učení (mechanické učení, porozumění úkolu, řešení problémů, učení výkladem, učení objevováním, metakognice). Zprostředkovat význam psychologického pohledu na školskou problematiku , poskytnout přehled o multiparadigmatičnosti psychologie, pomoci při výběru "svého přístupu" Předat studentům potřebu uvědomit si význam reflexe a sebereflexe vlastních motivů k pedagogickému povolání, vnímat sebereflexi jako průběžnou práci na sobě.
Student - si rozšíří a prohloubí znalosti z oboru psychologie ze střední školy se zaměřením na problematiku pedagogické psychologie - bude znát tituly, které mohou učiteli pomoci při jeho práci -uvědomí si význam sebereflexe při vyučování -bude si vědom potřeby individuálního přístupu k jednotlivým žákům
Předpoklady
Úspěšné absolvování tříletého studia (bakalářský titul).

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Rozhovor

- četba povinné literatury - ze základní a doporučené literatury si student vybere 3 tituly a přinese ukázat zápisky z nich - didaktický test z okruhů probíraných v předmětu Psychogie pro učitele
Doporučená literatura
  • Čapek Robert. (2010). Třídní klima a školní klima.. Praha: Grada.
  • Fisher Robert. (2011). Učíme děti myslet a učit se: Praktický průvodce strategiemi vyučování.. Praha: Portál.
  • Fontana David. (2010). Psychologie ve školní praxi.. Praha: Portál.
  • Kolář Michal. (2005). Bolest šikanování.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr