Vyučující
|
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Uvedení do tématu, místo psychologie mezi ostatními vědami, vývoj a současnost psychologie 2. Předmět studia psychologie, determinace psychiky 3. Pojem osobnost v psychologii, některé psychoterapeutické směry, přístup k osobnosti člověka4. 4. Vývojová psychologie, vývoj názorů na psychické jevy a procesy, důležité teorie týkající se psychického vývoje 5. Porovnání behaveorálního a kognitivního přístupu k učení 6. Aktuální možnosti využití psychologických poznatků v kontextu školy, tradiční versus inovativní přístupy k učení 7. Mozek jako základ pro fungování psychiky, základní údaje k popisu a fungování mozku 8. Paměť jako podmínka učení ? vývoj pohledu na paměť, konstrukty související s pojmem paměť 9. Komunikace ve škole a její význam pro učení 10. Vztahy ve škole, násilí ve škole, role učitele 11. Otázky školské integrace, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je posílit důvěru budoucích učitelů v psychologii jako vědu, která může poskytnout cenný pohled a porozumění v problematice vzdělávání. Rozšířit a prohloubit znalosti studentů o pojmech osobnost, vývoj psychiky, psychologické charakteristiky různých situací učení (mechanické učení, porozumění úkolu, řešení problémů, učení výkladem, učení objevováním, metakognice). Zprostředkovat význam psychologického pohledu na školskou problematiku , poskytnout přehled o multiparadigmatičnosti psychologie, pomoci při výběru "svého přístupu" Předat studentům potřebu uvědomit si význam reflexe a sebereflexe vlastních motivů k pedagogickému povolání, vnímat sebereflexi jako průběžnou práci na sobě.
Student - si rozšíří a prohloubí znalosti z oboru psychologie ze střední školy se zaměřením na problematiku pedagogické psychologie - bude znát tituly, které mohou učiteli pomoci při jeho práci -uvědomí si význam sebereflexe při vyučování -bude si vědom potřeby individuálního přístupu k jednotlivým žákům
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování tříletého studia (bakalářský titul).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Student získá vhled do pedagogicko psychologické problematiky - rozhovor nad "osobním citátem" studenta, který pro sebe vybral s ohledem na potenciální učitelskou profesi Student prokáže znalost psychologické literatury vhodné pro práci učitele Ústní přezkoušení z četby povinné literatury - z každé povinné knihy si studující vytvoří seznam klíčových slov(5 až 15 pojmů)
|
Doporučená literatura
|
-
Cummins, D. (2006). Záhady experimentální psychologie : co psychologové zjistili o myšlení, citech a chování člověka. Praha: Portal.
-
Čáp,J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha:Univerzita Karlova 1993.
-
Fontana,D. Psychologie ve školní praxi.Praha:Portál, 1998..
-
Hayesová,N. Základy sociální psychologie.Praha:Portál,1998 nebo jiná publikace o sociální psychologii..
-
Helus,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha:Portál, 2004..
-
Kolář,M. Skrytý svět šikanování na školách nebo od téhož autora Bolest šikanování.
-
Matoušek,O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2000..
-
Vester,F. Myslet, učit se ? a zapomínat? Plzeň: Frauss, 1997..
|