Předmět: Patopsychologie dětí

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Patopsychologie dětí
Kód předmětu PCH/PPTDB
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Palová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Šmahajová Veronika, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení předmětu, cíle, aplikační možnosti, literatura 2. Mentální postižení, demence u dětí 3. Pervazivní vývojové poruchy 4. Tělesná, smyslová a kombinovaná postižení u dětí 5. Rodina dítěte s postižením 6. Chronicky a nevyléčitelně nemocné děti, problematika bolesti a jejího zvládání u dětí, psychologické aspekty hospitalizace dítěte, smrt u dětí 7. Problematika zanedbávání, týrání a zneužívání dětí, syndrom CAN 8. Základní psychické potřeby, psychická deprivace a možnosti její nápravy 9. Specifické poruchy učení 10. Poruchy příjmu potravy v dětství a v dospívání 11. Hyperkinetické poruchy (ADHD, ADD) 12. Poruchy chování u dětí 13. Úzkostné poruchy u dětí

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seznámit studenty s psychickým vývojem a psychologickými aspekty výchovy dětí různě postižených nebo s poruchami vývoje.
Orientace v problematice vývoje a výchovy dětí s postižením, dětí s poruchami vývoje a dětí chronicky nemocných.
Předpoklady
Absolvování předmětů Vývojová psychologie 1-3

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Seminární práce

Písemný referát nebo ústní prezentace, docházka.
Doporučená literatura
  • Carr, A. (2006). The Handbook of Child and Adolescent Clinical Psychology: A Contextual Approach.. New York: Brunner-Routledge.
  • Dunovský, J., Matějček, Z., Dytrych, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha, Grada Publishing 1995..
  • Mareš, J. Dítě a bolest. Praha, Grada Publishing 1997..
  • Matějček, Z., Langmeier, J. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha, Karolinum, 2011.. Praha, Karolinum.
  • Matějček, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany, H+H 2001..
  • Říčan. P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada Publishing 2006..
  • Wenar, Ch. & Kerig, P. (2011). Developmental Psycholopathology. From Infancy through Adolescence 5th. Ed. 2011. Berkshire: Mc Graw-Hill Education.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2015) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní