Vyučující
|
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
-
Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Současné trendy ve vzdělávání ? rozvoj sociálních dovedností žáků, klíčové kompetence ve vzdělávání, neurofyziologie a edukační věda, inkluzivní vzdělávání 2.Novější teorie motivace ve vzdělávání 3.Učitel jako významný činitel ve vzdělávání ? typologie učitelů, výchovné a vyučovací styly učitelů 4.Fungování školní třídy (management třídy, role žáků ve třídě, vztah učitel versus třída, typ třídního kolektivu?) 5.Nové trendy v pedagogické diagnostice ? dynamická diagnostika, učební potenciál 6.Zprostředkované vyučování ? strukturální kognitivní modifikovatelnost, angažovanost učitele, program instrumentálního obohacování 7.Sociální a morální vývoj dětí v kontextu školy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 23 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Prohloubení a rozšíření znalostí a dovedností v oblasti učení, výchovy a vzdělávání, získaných v rámci Bc.studia v předmětu Úvod do pedagogické psychologie
Znalosti 1. Orientuje se v současných trendech vzdělávání 2. Zná determinanty ovlivňující úspěšné učení 3. Chápe význam učitele v procesu vzdělávání 4. Rozumí fungování školní třídy a jejímu podílu na úspěšnost v učení 5. Vysvětlí důvody a podstatu současných problémů ve vzdělávání Dovednosti 1. Dokáže aplikovat poznatky o efektivním učení v praxi 2. Dokáže rozpoznat a charakterizovat tradiční a inovativní metody ve vyučování 3. Dokáže navrhnout způsob práce se třídou v krizové situaci
|
Předpoklady
|
zkouška z předmětu Úvod do pedagogické psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test
|
Doporučená literatura
|
-
Čapek Robert. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.
-
Mareš Jiří. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
-
Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi.. Praha, Portál.
-
Vacek Pavel. (2010). Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové.
|