Vyučující
|
-
Pechová Olga, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Definice agrese a agresivity; formy agrese 2. Biologie agrese (geny, hormony, mozek) 3. Základní teorie agrese 4. Metody výzkumu agrese 5. Sigmund Freud a pud smrti 6. Melanie Kleinová 7. Carl Gustav Jung 8. Frankfurtská škola (autoritářská osobnost) 9. Kohut a Kernberg (narcismus, hraniční struktura osobnosti) 10. Erich Fromm: Anatomie lidské destruktivity 11. Konrád Lorenz (instinkty, formy agrese, agrese u lidí) 12. Sociobiologie (agrese a geny, sexualita, altruismus) 13. Solomon Asch a Stanley Milgram (konformita a poslušnost) 14. Philip Zimbardo (Stanfordský experiment, deindividuace, anonymita) 15. Efekt přihlížejícího (ochota pomáhat) 16. Typologie sebevražedného chování 17. Sociodemografické faktory: pohlaví, věk 18. Sebevraždy: motivace a provedení 19. Sebepoškozování: formy (sebezraňování, sebemrzačení, sebetrávení) a motivace (intrapsychická, instrumentální) 20. Agrese a osobnostní rysy: psychoticismus, Temná triáda, sebeospravedlnění 21. Agrese a duševní poruchy I (psychózy, deprese) 22. Agrese a duševní poruchy II (poruchy autistického spektra, mentální retardace a demence) 23. Agrese a duševní poruchy III (poruchy osobnosti a agrese) 24. Vraždy: formy a motivace 25. Oběti a viktimizace: oběti primární a sekundární, primární a sekundární viktimizace 26. Akutní stresová porucha, poruchy přizpůsobení a přetrvávající změny osobnosti 27. Posttraumatická porucha (diagnostika, prognóza, terapie) 28. Prevence primární: dělení, limity 29. Prevence sekundární a terciární 30. Sociální konflikty a agrese: předsudky a stereotypy, teorie kontaktu, sociální nerovnost 31. Diskriminace a hate crimes 31. Sociální konflikty a agrese: předsudky a stereotypy, teorie kontaktu, sociální nerovnost 32. Partnerské násilí: formy, příčiny, důsledky 33. Syndrom CAN: formy, příčiny, diagnostika, následky 34. Senioři a agrese
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit posluchače s teoriemi a praktickými aplikacemi psychologických přístupů k otázkám agrese a destruktivity.
porozumění problematice agrese a destruktivity včetně vybraných aspektů primární, sekundární a terciální prevence
|
Předpoklady
|
Předpokladem je především zájem o problematiku a ochota o ní kriticky uvažovat.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Seminární práce
Podmínkou pro udělení zápočtu je odevzdání seminární práce o rozsahu nejméně tří normostran (jedna normostrana = 1800 znaků). Práce může být pojata jako úvaha o některém z témat probíraných v tomto kurzu (musí ale vycházet z odborné literatury), zpracování výsledků některé zahraniční studie na téma agrese, nebo jako recenze některé knižní publikace s touto tématikou. Správné citování použitých pramenů je nezbytné! Teprve po schválení seminární práce lze absolvovat ústní zkoušku, kterou je kurz zakončen.
|
Doporučená literatura
|
-
ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti.
-
FREUD, Sigmund. Mimo princip slasti a jiné práce z let 1920-1924.
-
FROMM, Erich. Anatomie lidské destruktivity.
-
GRANDOVÁ, Sue. Ozvěny zla: klinický a sociálně psychologický pohled.
-
GRUEN, Arno. Šílenství normality - Realismus jako choroba: Teorie o lidské destruktivitě.
-
KLEIN, Melanie. Závist a vděčnost.
-
KOVÁŘ, Petr a kol. Sexuální agrese.
-
LORENZ, Konrad. (2019). Takzvané zlo. Praha: Portál.
-
PAPICA, Jan . K některým problémům psychologie agrese.
-
Zimbardo, Philip. (2014). Luciferův efekt.
|